; ;
Gemt

Scandic: ”Vi har en vigtig opgave i at få gæsterne med på rejsen”

29. september 2022

For mange virksomheder kan det være en hårfin balance at reducere energiforbruget og stadig levere god service til kunderne. Det gælder også for Scandic, som inddrager gæsterne og medarbejderne i energirejsen.

Et dejligt varmt karbad er for mange hotelgæster en kærkommen luksus.

Men måske skal vi alle til at skrue ned for de varme karbade, dæmpe belysningen og vaske håndklæder og sengetøj lidt sjældnere – også når vi er på hotelophold.

På Scandics hoteller håber man, at gæsterne vil deltage i hotelkædens energibesparende rejse. Især med den forestående vinter, hvor de stigende energipriserne kan give meget store ekstraregninger.

Det fortæller Ole Høgh, District Director i Scandic Hotels Denmark East.

”Vi har en vigtig opgave i at få gæsterne med på rejsen, hvis vi skal lykkes med at reducere energiforbruget på vores hoteller.

Hvis gæsterne tager karbade eller lange, varme brusebade, eller hvis de ønsker at få skiftet håndklæder eller linned dagligt, bliver det svært at skrue tilstrækkelig ned for energiforbruget og få regnestykket til at gå op,” 

Ole Høgh, District Director i Scandic Hotels Denmark East


Reduceret energiforbrug
Gæsterne har allerede skruet ned for energiforbruget. De sidste par måneder er Scandics elforbrug per gæst faldet med 12 procent i forhold til samme periode i 2019.

”Det er tydeligt, at gæsterne virkelig tænker over deres forbrug, og at flere af de initiativer, vi løbende har taget for at reducere energiforbruget, har stor effekt. Vores koncept ”Ecostay”  betyder vi ikke rengør værelserne hver dag, men kun hver fjerde dag, vi skifter ikke linned, medmindre gæsterne ønsker det, og håndklæderne bliver kun skiftet, hvis de ligger på gulvet,” siger Ole Høgh og fortsætter:

”Alle vores hoteller er svanemærkede, og vi har i forvejen plukket de lavthængende frugter, så vi har ikke ét konkret initiativ, der kommer til at vende fuldstændig rundt på vores energiforbrug. Så skulle vi eksempelvis slukke for lyset på gangene, men det ville gå ud over gæsternes sikkerhed og tryghed. Derfor er det allerbedste initiativ at sikre, at gæsterne og medarbejderne har de rigtige vaner.”

Stort katalog med initiativer
Scandic har et katalog med 168 initiativer, der kan medvirke til at spare på hotellets ressourcer. Mange af initiativerne er knyttet op på energi.

”Vi kan dog ikke stille krav om, at alle initiativerne skal implementeres på hvert hotel, for hotellerne er meget forskellige – nogle er gamle bygninger, andre er mere energieffektive. Vi har fuld tillid til, at hoteldirektørerne tager de initiativer, der batter mest,” siger Ole Høgh.

”Hvis vi gør det på alle hoteller, så får det rigtig stor effekt.”

Medarbejdernes adfærd
En vigtig del af energirejsen er at få medarbejderne ombord. Mange af de 168 initiativer handler om områder, der ikke involverer gæsterne – eksempelvis rengøring, udluftning og madlavning.

”Vi skal blandt andet overveje, om vi kan korte udluftning på værelserne ned til 2-3 minutter, mens værelserne bliver rengjort, så al varmen ikke ryger ud. Det kan også være, at temperaturen på værelserne skal nedjusteres et par grader. Og i køkkenerne skal vi f.eks. overveje hvor kort tid vi kan nøjes med ovnene kører, om gasblus skal stå på vågeblus eller slukkes, og vi skal huske at lukke køleskabet, mens vi pakker varerne ud,” forklarer Ole Høgh.

Scandic samlede i starten af september sine tekniske chefer i Danmark for at sætte fokus på bl.a. energi den kommende vinter.

”Vi skal spare på energien, men det skal stadig være en god oplevelse for gæsterne. Nogle gæster bliver måske fortørnede, hvis der er for koldt på hotellet, andre hvis der er for varmt. Det sværeste netop nu er at finde balancen mellem energiforbrug og gæsternes forventninger. Det har vi ikke prøvet før. Under corona-krisen skulle vi kun skære ned, nu skal vi samtidig levere en god gæsteoplevelse,” siger Ole Høgh.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Tine Østergård

Chef for medlemskommunikation
Turisme, oplevelse & kultur

Lasse Fridberg Bilstrup

Chefkonsulent
Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil