{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
22. september 2022
Medierne har over de seneste uger bragt indslag om, hvordan særligt mindre erhvervsdrivende er meget hårdt ramt af de stigende udgifter til energi.
Flere virksomheder har valgt at hæve priserne på deres produkter generelt, og nogle opkræver en særskilt ekstra betaling for at imødekomme virksomhedens øgede udgifter.
Der gælder dog særlige regler for energitillæg og markedsføring, som virksomheder skal være opmærksomme på.
Krav om prisoplysninger efter markedsføringsloven
Virksomheder, der markedsfører deres produkter til forbrugere, skal som udgangspunkt angive den samlede pris for produktet. Det vil sige prisen inklusive moms og afgifter og andre uundgåelige omkostninger.
Hvis en virksomhed er nødt til at hæve priserne på grund af de stigende energiomkostninger, vil den nemmeste og mest gennemsigtige løsning i forhold kunderne være at kommunikere årsagen til prisstigninger, og indregne de øgede energiomkostninger i produkternes pris.
For eksempel: ”Grundet de stigende priser på el gas er det blevet markant dyrere for os at bage det brød, vi sælger. Derfor har vi være nødsaget til at hæve priserne med x-procent”.
Hvis det ikke på forhånd er muligt at indregne eventuelle omkostninger, så skal oplysninger om, hvilke omkostningerne, der tillægges produktets pris, kommunikeres i umiddelbar tilknytning til prisen på produktet.
Krav hvis virksomheden opkræver et tillæg
Hvis virksomheder vurderer, at det ikke er muligt at indregne de øgede energiudgifter i prisen på de enkelte produkter, og i stedet må opkræve dem som et tillæg pr. varer, transaktioner eller på anden vis, skal man være opmærksom på følgende.
Kontakt Dansk Erhverv
Medlemmer af Dansk Erhverv har adgang til rådgivning om, hvordan kravene til prisinformationer samt de øvrige krav i markedsføringsloven efterleves, så kontakt os, hvis du er i tvivl.