; ;
Gemt

Spejdersport er bannerfører for cirkulær forretning

12. april 2023

Spejdersports seneste butikskoncept er gennemsyret af cirkulær tænkning med tiltag som reparation af brugt udstyr og Re-Commerce; en omlægning som EU-kommissionen lagde op til sidste år i udspillet på tekstilstrategien.


Fremtidens tekstilindustri skal være bæredygtig.

Det var budskabet i EU-kommissions udspil sidste år, hvor de fremlagde en strategi, som skal sikre et mere bæredygtigt økosystem for tekstilvarer. Og netop tekstilvarer udgør en enorm andel af de handlede varer på genbrugsmarkedet, hvorfor der er grobund for store forretningsmuligheder i fremtiden.

En større efterspørgsel af secondhandvarer er også noget, som Spejdersport har kunnet mærke i sin kundekreds. Derfor virker satsningen også oplagt, og Spejdersport har allerede taget taktstokken i overgangen til en mere cirkulær forretning:

Vi er i proces og følger vores tidslinje, hvor vi går i luften med vores fysiske butik d. 21. april og Re-Commerce d. 1. august.

Thomas-Vangsgaard_portrait_0C3A7768ok_low (1).jpg

Spejdersport har desuden som erklæret mål at arbejde med nogle af FN’s verdensmål, bl.a. ansvarligt forbrug og produktion. Omstillingen er derfor i overensstemmelse med virksomhedens profil:

Vi føler et ansvar ift. hele naturen af cirkularitet. Vi ved, at der i samfundet er en større interesse for at købe secondhand, hvorfor vi synes, at det er vigtigt at tage vores del af ansvaret. Vi sparer 82 % af drivhusgasserne ved genbrug og gensalg ift. at producere nyt. At tage ansvar for miljøet ligger i Spejdersports DNA, som altså er drivkraften bag.

Thomas Vangsgaard giver desuden udtryk for, at Spejdersport går ind i et kæmpe marked, som allerede eksisterer:

Forbrugerne er modne til rejsen. Vi har bare ikke været der før nu.

En omstilling fra lineær til cirkulær forretning vil naturligvis tage tid. Og for at kombinationen af cirkularitet og en bæredygtig økonomi skal lykkes, kræves investeringer over en bred kam. Men det er ikke noget, der skræmmer Thomas Vangsgaard, som vil køre konceptet ud indtil det bliver profitabelt:

Hvis man blot kigger på drift, er forretningen profitabel allerede inden for 12 måneder. Tager man afskrivninger med, vil det være profitabelt inden for 24-36 måneder.

Med de cirkulære ambitioner følger også nye regler og lovgivning, man skal forholde sig til. Blandt andet har forbrugerombudsmanden kritiseret virksomheder for ikke at overholde gældende lovgivning inden for markedsføring af produkter med en grønnere profil:

Vi følger de givne regler og har compliance-delen med, hvor vi eksempelvis ikke bruger ordet ’bæredygtig’ om produkter, men beskriver, hvad produktet er. Alle vores produkter overholder alt inden for EU-lovgivning, og på den måde sikrer vi os selv bedst muligt.

Vangsgaard mener dog, at det fra politisk hold godt kan gøres nemmere for virksomhederne:

Det der paradoksalt nok fylder mest, er at være med på compliance-delen fra de forskellige EU-direktiver. Der må ikke være nogen, som kan få den tanke, at det her er greenwashing – det ville være det værste, der kunne ske for os.

Spejdersports tilgang er dog præget af optimisme:

Vores tilgang til det er at se på mulighederne frem for begrænsningerne.

Hele tekstilbranchen skal før eller siden orientere sig mod genbrugsmarkedet, hvorfor det er vigtigt at hjælpe virksomhederne på vej. De har nemlig viljen, men efterspørger bedre rammevilkår:

Vi har intet imod at rapportere og være transparente, men det skal være på en måde, så en mellemstor virksomhed som Spejdersport ikke bliver belastet økonomisk.

Thomas Vangsgaard efterspørger en større klarhed i hele rapporteringsprocessen:

Få lavet nogle helt klare regler og rapporteringssystemer, som ikke er omkostningsfulde for virksomhederne. Det er ærgerligt, hvis bureaukratiet dræber det gode initiativ.

Vangsgaard ser desuden et stort fremtidsperspektiv i Re-Commerce og gensalg og regner med, at det bliver en integreret del af retailmarkedet:

Jeg tror ikke på, at vi kun vil sælge nye produkter i vores Spejdersport butikker inden for en tidshorisont på 3-5 år. Jeg tror på, at de bliver en del af det retaillandskab vi ser.

Thomas Vangsgaard holder oplæg ved Dansk Erhvervs event Re-Commerce: reuse, repair, refurb, resell den 9. maj, hvor han taler om Spejdersports rejse fra en lineær til cirkulær forretning. Han deltager desuden i en paneldebat med bl.a. Julie Schoen, talsperson og redaktør for Den Blå Avis samt Thomas Østergaard-Geisler, Co-Founder af create2STAY, hvor omstillingen til en mere bæredygtig tekstilindustri debatteres.

Læs mere om arrangementet og tilmelding.

Kontakt

Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent