{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. august 2023
Fra 1. oktober 2023 vil et nyt smileymærke erstatte de nuværende kontrolrapporter, som hænger i indgangspartiet i dagligvarehandlen, hos bagere, på restauranter mv.
Det nye smileymærke vil være i A5-format, have en stor smiley øverst, der viser virksomhedens nuværende kontrolstatus, samt to mindre smiley'er længere nede, der viser virksomhedens kontrolhistorik. Mærket vil ikke indeholde meget tekst. I stedet er det meningen, at nysgerrige forbrugere kan scanne en QR-kode på smileymærket, hvis de er interesserede i at læse virksomhedens fulde kontrolrapport.
Eksempel på smileymærke
Med indførslen af det nye smileymærke betyder det samtidig, at Fødevarestyrelsen ikke længere udleverer kontrolrapporten i fysisk form, når et kontrolbesøg afsluttes – i stedet modtager man som virksomhed alene smileymærket til ophængning, mens den tilhørende kontrolrapport sendes digitalt. Begge dele vil ligeledes være at finde på findsmiley.dk.
Hvis man som virksomhed fortsat ønsker at vise sine kunder, hvad der ligger til grund for ens kontrolresultat, er det tilladt at printe kontrolrapporten og hænge den op sammen med det udleverede smileymærke, som er obligatorisk at hænge op.
Indførselsperiode
Fra 1. oktober 2023 vil de tilsynsførende udlevere det nye smileymærke, når de er på kontrolbesøg i din virksomhed. Samtidig vil Fødevarestyrelsen i løbet af hele oktober måned udsende smileymærket til alle detailvirksomheder i deres system.
Reglerne om ophængning af smileymærket er reguleret i bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater (nr. 562 af 17/05/2023).
Læs mere i Fødevarestyrelsens Q&A om det nye smileymærke til fødevarevirksomheder.