Gemt

Velfærden i tal 2023: Her er de vigtigste nøgletal

07. december 2023

Velfærdssamfundets kæmpe udfordringer kan kun løses, hvis vi har viden og data om, hvor danskerne får den bedste kvalitet, pleje og velfærd for pengene. Derfor lancerer Dansk Erhverv i dag Velfærden i tal – nøgletal for den ikke-offentlige velfærd, som er første skridt mod et styrket videns- og datagrundlag for den danske velfærd.

Hvor får danskerne den bedste pleje, kvalitet og velfærd for pengene?

Svarene på de spørgsmål er afgørende, hvis vi skal skabe et stærkt velfærdssamfund i fremtiden.

Derfor lancerer Dansk Erhverv i dag Velfærden i tal – nøgletal for den ikke-offentlige velfærd.

”Vi mener, at den store mangel på viden og data om, hvad der virker, er et af de største benspænd for den danske velfærd. For det kan betyde, at danskerne ikke altid får den bedste kvalitet og pleje til den bedste pris,” siger branchedirektør for Velfærd & Samfund i Dansk Erhverv, Tony Bech, og fortsætter:

”Derfor har vi i dag lanceret Velfærden i tal, som er et første skridt mod et styrket videns- og datagrundlag for velfærdssamfundet. Med det afsæt, kan vi både se, hvad udbuddet af danske velfærdstilbud er, og vi kan se, hvad den danske befolkning efterspørger af velfærdstilbud.”

Dobbelt så mange +80-årige
Velfærden i tal viser blandt andet, at vi frem mod år 2045 bliver næsten dobbelt så mange danskere på +80 år. Det svarer til over en halv million danskere. Kommunerne i region Sjælland kommer til at opleve den største vækst med en stigning på 53 pct. fra 2022 til 2030. Det svarer til 24.000 flere ældre.

Samtidig forventes arbejdsstyrken frem mod 2030 at falde med 1,4 pct. sammenlignet med 2022, hvilket svarer til ca. 54.000 medarbejdere. Arbejdsstyrken falder særligt i de vestjyske kommuner og blandt den sydlige del af Jylland, Fyn og Sjælland.

Oveni det risikerer Danmark at mangle omkring 14.500 social- og sundhedsmedarbejdere i 2035.

Et særligt fokus på den ikke-offentlige ældrevelfærd
Velfærden i tal har et særligt fokus på den ikke-offentlige del af velfærden, som blandt andet bliver leveret af private virksomheder, selvejende institutioner og civilsamfundet. Rapporten skal ses i forlængelse af Social-, Bolig- og Ældreministeriets årlige redegørelser for deres ressortområder, som har et særligt fokus på den velfærd, som leveres af offentlige aktører. Derfor skal Velfærden i tal bidrage til en fælles dialog om fremtidens velfærdssamfund 2.0, og rapporten starter med ældreområdet.

“Vi ved allerede meget om den danske ældrepleje, men der er fortsat mangler i vores vidensgrundlag omkring bruger- og medarbejdertilfredshed, kvalitet, økonomi og effektivitet. Det kan betyde, at danskerne ikke altid får den bedste kvalitet, pleje og velfærd for pengene. Det skal vi have styrket og udbygget, hvis vi vil imødekomme de store velfærdsudfordringer og give den bedst mulige velfærd til danskerne” siger branchedirektør for Velfærd & Samfund, Tony Bech.

Behov for styrket viden og data for socialområdet og civilsamfundsområdet
Velfærden i tal har fokus på den danske ældrepleje, da data og vidensgrundlaget for både socialområdet og civilsamfundsområdet ikke har været tilstrækkeligt. Det er Dansk Erhvervs ambition, at den kommende Velfærden i tal kan udvides med disse områder. Derfor er det Dansk Erhvervs anbefaling, at der igangsættes et dybdegående videns- og dataarbejde på både socialområdet og civilsamfundsområdet, så fremtidens indsatser på disse områder også kan bygges på viden om kvalitet, pris og effektivitet på tværs af offentlige og ikke-offentlige velfærdstilbud

Du kan læse hele rapporten Velfærden i tal her - eller downloade den nederst på siden ⇓

Velfærden i tal 2023

pdf

Download

Kontakt

Sundhed, velfærd & oplevelse

Tony Bech

Branchedirektør
Medarbejderprofil