{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. december 2023
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har netop præsenteret en ny rapport, der afdækker konkurrencen på det danske lademarked, samt kommer med en række anbefalinger til, hvordan der kan skabes bedre konkurrence og gennemsigtighed på markedet.
Rapporten anbefaler, at forbrugerne får bedre mulighed for at beholde deres ladeboks, hvis de skifter udbyder af en serviceaftale; enten at stille krav til at man kan medtage sin ladeboks eller ved at branchen selv sikrer, at forbrugerne får bedre mulighed for dette.
”Vi er åbne for at kigge på flere modeller, der både gør det nemmere og mere overskueligt for forbrugerne at få indsigt i prissammensætningen, og f.eks. at skifte operatør på hjemmeboksen, uden at det også kræver en udskiftning af selve boksen. Men det bør være op til branchen selv, hvordan en ny model kan sammensættes,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.
En anden anbefaling fra Konkurrencerådet er at prisgennemsigtigheden på markedet øges ved et midlertidigt forbud mod bundling, hvor ladeoperatører tilbyder pakkeløsninger for både ude- og hjemmeopladning.
”I Dansk Erhverv er vi enige i rapportens budskab om at konkurrencen på lademarkedet skal styrkes, og at forskellen på de forskellige prismodeller naturligvis skal være til at gennemskue for forbrugerne.
Men forslaget om et midlertidigt forbud mod bundling er et eksempel på en fejlslagen og unødvendig regulering, der for de mange elbilsejere, som er glade for produktet, blot gør det mindre attraktivt at køre elbil og bremser den grønne omstilling. Det bør være op til forbrugerne frit selv at vælge den løsning, der passer til deres behov, men selvfølgelig på et oplyst grundlag,” siger Jesper Kronborg.
Den nye AFIR-forordning fastsætter derudover allerede fornuftige regler, som skal styrke prisgennemsigtigheden for forbrugerne. Dette kommer til at gavne ladeoperatørernes konkurrencemuligheder og ikke mindst de mange elbilkunder.
”Vi ser, at anbefalingerne i rapporten generelt lægger op til en øget regulering af lademarkedet. Det er vi bekymrede for. At gå ind fra statslig side og detailregulere et marked, der på disse områder i øvrigt allerede reguleres af AFIR, vil være en fejl. Særligt når man fra regeringens side ønsker at hæve ambitionerne om flere elbiler på de danske veje.
Markedet for opladning af elbiler er stadig relativt ungt og i rivende udvikling med flere nye operatører.
I Dansk Erhverv anbefaler vi derfor, at man generelt afholder sig fra sådanne reguleringsindgreb, og at man i stedet sikrer fri og lige konkurrence, sammen med gode rammevilkår, ” siger Jesper Kronborg.
Der er generelt behov for langt mere fleksibilitet og strømlining i reguleringen af lademarkedet.
”I dag er det i særlig grad overregulering, der risikerer at sætte en stopper for, at flere operatører kan komme ind på det danske marked. Det gælder f.eks. den kommunale udbudsmodel, der betyder, at vi lige nu bevæger os mod 98 forskellige krav til, hvordan ladestandere skal sættes op. Det er dyrt og administrativt tungt og harmonerer ofte ikke med de reelle ladebehov. Det modarbejder også nye aktører i at komme ind på markedet.
Lad os begynde med at strømline disse krav og få indarbejdet en større fleksibilitet i lovgivningen, så har vi allerede gjort en hel del for konkurrencemulighederne.” siger Jesper Kronborg.