Gemt

5 gode råd til at forebygge stress

20. februar 2023

Den løbende dialog mellem ledelse og medarbejder er central i forhold til at forebygge og håndtere stress. Igennem den uformelle dialog kan leder og medarbejder afstemme forventninger til arbejdsmængden, og lederen kan hjælpe den enkelte medarbejder med at prioritere og planlægge sit arbejde efter behov.

I den løbende dialog er det vigtigt at være opmærksom på, at ikke to mennesker er ens i forhold til stresstærskel og behov for at få støtte og feedback. Det kræver tillid og åbenhed fra begge sider at have denne uformelle dialog om opgaver og forventninger. Og her er det vigtigt, at du som leder går forrest og skaber den nødvendige tryghed.

Mening og sammenhæng
Arbejdsglæden og motivationen stiger, når medarbejderen kan finde meningen med arbejdet. Medarbejderen skal kunne se, hvad han/hun bidrager med i forhold til virksomhedens overordnede mål. Det er lederens opgave at skabe mening og sammenhæng mellem de overordnede mål og medarbejderens eget bidrag samt at afstemme forventninger med den enkelte medarbejder omkring opgaver både i forhold til tid og kvalitet, så der ikke opstår tvivl.

Autonomi
Medarbejderens oplevelse af, at have indflydelse på arbejdets udførelse, har stor betydning for deres trivsel. En vis handlefrihed giver ud over en større tilfredshed ofte også en større ansvarsfølelse over for resultatet. Det kan derfor være en god idé så vidt muligt at inddrage medarbejderne i dialog om planlægning af arbejdet, ændringer af arbejdstider eller den fysiske indretning af arbejdspladsen.

Oplevelsen af forudsigelighed
Det handler om at få de rette informationer på det rette tidspunkt og det rette sted. Når medarbejderne ved, hvad der er i vente, er det lettere at indstille sig på det. Det gælder i den daglige drift, hvor der er oplysninger, som kan være af betydning for medarbejderens løsning af en arbejdsopgave. Og det gælder særligt i forbindelse med store forandringer i virksomheden. Her er det afgørende, at ledelsen får kommunikeret, hvilke forandringer der vil blive igangsat, hvad målsætningen med forandringerne er, og hvad det kommer til at betyde i forhold til den enkelte medarbejder.

Anerkendelse
Mange ledere overser betydningen af anerkendelse i dagligdagen. Anerkendelse er både med til at vise retning og til at skabe trivsel. Det viser samtidig, hvad der lægges vægt på i virksomheden, hvilket medvirker til at tydeliggøre mål og retning. Anerkendelse er derudover motiverende og skaber tillid mellem medarbejder og leder. Hvis du som leder samtidig, er tydelig i forhold til, hvad du forventer, så ved din medarbejder, hvad der er vigtigt for dig og virksomheden, hvilket skaber ro og tryghed.

Fællesskab
At være en del af et arbejdsfællesskab er med til at skabe faglig udvikling. Det er med til at udvikle og give medarbejderen en faglig identitet. Det sociale, kollegiale fællesskab giver medarbejderen en oplevelse af at høre til. Når det sociale og faglige fællesskab fungerer, er det med til at øge medarbejdernes tilhørsforhold til organisationen, og det skaber tillid og trivsel. Det kræver et ledelsesmæssigt fokus på det relationelle.

Kontakt

HR & Ledelse

Pernille Taarup

Seniorchefkonsulent
Medarbejderprofil