{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
02. februar 2023
Log ind og hent analysen i bunden af artiklen
Tyske Zalando er, som du også kan læse her på siden, danskernes mest besøgte udenlandske netbutik i det forgangne år. Mere end halvdelen af de danske netkunder (57 procent) har handlet hos den tyske mastodont i 2022. Dermed bygger Zalando videre på niveauet fra 2021 (56 procent).
Tysk optur, blandede kinesiske oplevelser
Årets højdespringere er den kinesiske mode-retailer SHEIN, der går frem med syv procentpoint ift. 2021, samt den tyske modeforretning AboutYou, som har oplevet en stigning på seks procentpoint.
Kigger vi på faldende interesse, fortsætter mængden af danske handlende hos den kinesiske e-commerce-platform Wish.com med at ebbe ud med et fald på 5 procentpoint siden 2020.
”Tendensen fra 2021 med højere udlandshandel fortsætter i 2022, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at 80 procent i gruppen under 30 har været forbi Zalando i løbet af året,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, inden han fortsætter:
”Det er rart at se, at danskerne styrer uden om Wish, selvom det giver lidt malurt i bærret, at SHEIN, der er berygtede for deres arbejdsforhold, kvalitet og tilgang til bæredygtighed, så er gået frem.”
De unge kigger mest over grænsen
Der er stor demografisk forskel, når de danske netkunder beslutter sig for, om de skal eller ikke skal handle i udenlandske netbutikker. Kort og godt kan man sige, at jo ældre du er, des mindre er chancen for, at du vil lede efter din vare i udlandet.
Tæt på to ud af tre pensionister (64 procent) forventer stort set ikke, at deres nethandel kommer til at krydse grænsen. På den anden side forventer tæt på en tredjedel af de unge (29 procent), at de vil handle i butikker uden for landets grænser.
Hvor handler de?
Igen skal vi forbi den tyske gigant, Zalando, for at finde de flestes, men særligt de unges, favorit. Generelt ligger forhandlere af tøj højt hos denne gruppe, hvor også ASOS og SHEIN er hyppigt besøgt af de unge danskere.
Hos Amazon og eBay er brugerne lidt mere jævnt fordelt, og hos eBay er den mest aktive gruppe Singler og Par.
”Vi følger udviklingen i udlandshandel, og det er værd at bemærke og holde øje med tendensen hos de unge, hvor de handler en del i udlandet,” afslutter Niels Ralund.