Gemt

Toppen af dansk e-handel samlet i København

09. februar 2023

Dansk Erhverv Digital Handel havde sammen med det britiske konsulentbureau more2 inviteret et udvalg af Danmarks dygtigste e-handlere til en masterclass i Skuespilhuset.

Efter den succesfulde oplevelse med Kevin McSpadden, stifter af more2, som keynote-speaker til E-handelskonferencen i 2022, inviterede Dansk Erhverv Digital Handel ham og hans team til København, hvor more2 var vært for en masterclass for inviterede gæster.

Dagen startede med kaffe, te, juice og morgenbrød, inden Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, tog ordet.

”Velkommen til jer alle sammen. Tak fordi I ville komme. Vi er både glade og stolte over, at vi kunne samle så stærkt en gruppe af e-handlere. Det er nemlig første gang, at vi har lavet sådan et arrangement, men vi har længe tænkt ”hvorfor gør vi ikke noget specielt for vores medlemmer?”, sagde Niels Ralund inden han fortsatte:

”Så vi har stablet det her arrangement på benene, for at vi alle kunne blive klogere, men også for at kunne være sammen med jer. Hos Dansk Erhverv Digital Handel sætter vi enorm stor pris på vores medlemmer. Vi arbejder rigtig meget på at samle medlemmerne og dele viden, og der er i den grad brug for at møde hinanden i disse tider, hvor verden er sværere at navigere i. Så tak fordi I kom og Kevin, the floor is yours." Herefter Kevin McSpadden gik i gang med dagens hovedfokus; Building a more resilient business through Customer Economics.

Hvad gør du anderledes for at sikre fremtidig succes?

Efter en kort introduktion gik Kevin McSpadden, der har arbejdet med data i over 20 år, i gang. Der er rørte vande i disse dage og det var også en del af more2-stifterens introduktion til dagens oplæg.

imageupwss.png

”Når tiderne er udfordrende, hvordan kan du så skabe effektivitet og konkurrencefordele ud fra kundedataene? De fleste e-handlere bruger data i deres daglige arbejde. Hvad gør I anderledes, når markedet er presset,” spurgte Kevin McSpadden retorisk.

I hans erfaring er der en del online virksomheder, som godt nok bruger data, men ikke måler deres marketingstiltag ordentlig. Eller måske fokuserer de på at teste tiltag af, der ikke er særligt effektive i det store billede og ikke giver et varigt eller stort nok afkast, men derimod bare skaber ”støj”.

Da introduktionen var ovre, begyndte han for alvor oplægget, hvor han bl.a. kom ind på markedsføringsbudgettet. Hvordan man allokerer det? Skal man skrue op eller ned for det? Fokuserer man på nye kunder eller eksisterende kunder? Og hvad er afkastet på den markedsføringsinvestering, som man har lavet. Kort sagt måler man de rigtige ting og investerer man de rigtige steder for ens forretning.

Derefter gik han i dybden med disse emner baseret på cases, som han har arbejdet med i løbet af hans lange karriere inden for e-handel. Efter et par timers fordybelse i dagens tema, inviterede more2 på smørrebrød og netværk i Skuespilhusets restaurant.

En dag med vidensdeling og netværk

Det var en flok tilfredse deltagere, der blev fanget på vej til frokosten.

”Der var klart noget at tage med hjem og det var også godt lige at blive mindet om nogle af de her aspekter. Det er jo ikke altid, at man møder nyt, men det er godt at blive mindet om det, der er vigtigt. Specielt i en verden, der begynder at gå lidt den anden vej, hvad er det så, vi skal tilbage og holde styr på,” udtalte Natasha Brandt, CEO hos Saxo.com, hvorefter hun uddybede:

”At man bliver ved med at have fokus på eksisterende kunder, men også skelner i mellem, hvornår du laver aktiviteter, hvor du henter nye kunder ind, og hvornår laver du aktiviteter, der fokuserer på fastholdelse af dine eksisterende kunder. Så det er det, du egentlig måler på, når du laver dine aktiviteter.”

Også Niels Ralund var godt tilfreds med dagens forløb.

”Det var et fantastisk arrangement. Med den feedback, vi fik fra deltagerne, så er det ikke sidste gang, at vi afholder sådan et arrangement,” sagde Niels Ralund inden han vendte sig om og spurgte Lars Elsborg, CEO hos Sport24, om han kunne bruge dagen til noget.

”Ja for helvede,” svarede Lars Elsborg i vanlig jysk stil.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil