; ;
Gemt

Flying Tiger Copenhagen - Data har skabt vejen i den grønne omstilling

26. januar 2023

Flere og flere virksomheder har øget deres fokus på at finde mere bæredygtige løsninger i deres forretninger. En af dem er Flying Tiger Copenhagen, som vi har besøgt for at høre mere om deres indsats på området.

Der er massiv lovgivning og konstant foranderlige regulativer, der skal tages stilling til, når man arbejder med den grønne omstilling. Så hvilke initiativer kan iværksættes og hvordan? Det var indgangsspørgsmålet, da vi en onsdag formiddag besøgte Flying Tiger på Christianshavn til en snak med Trine Pondal, bæredygtighedschef hos Flying Tiger Copenhagen, om deres tilgang til bæredygtighed og tankerne bag deres progressive implementering af den.

Plastik er et godt materiale – bare ikke for miljøet

Sådan sagde Martin Jermiin, CEO for Flying Tiger Copenhagen, til Wall Street Journal tilbage i december. Det er tre år siden, at han tiltrådte som CEO hos den globale virksomhed. Det var også på det tidspunkt, at der for alvor blev sat gang i bæredygtighedsprocessen.

”I arbejdet med indfører nye tiltag og arbejdsgange har vi været velsignet med en bred opbakning fra ledelsen. Kommer jeg med noget, så står vores CEO ved min side. Det gør det noget nemmere at sælge internt og eksternt, når vi f.eks. går ind og ændrer på vores indkøbsmønstre ift. materialer, f.eks. om et produkt kan laves i træ i stedet for plastik, eller åbne øjnene for vores leverandører for, hvor vi er på vej hen,” udtaler Trine Pondal, inden hun uddyber:

”Du pålægger jo kollegaerne og leverandørerne, at de skal handle anderledes, så der er data et enormt vigtigt element. Det gør, at vi kan vise dem, hvorfor de her ændringer er fornuftige – vi formidler begrundelsen i stedet for at diktere handlingen.”

Datafokuseret indsats – tænk fremad

Flying Tiger Copenhagen har arbejdet intenst på at udvikle en mere cirkulær tilgang til deres forretning siden 2019. Det er en kompliceret størrelse for en virksomhed, hvis kunder er stærkt motiveret af pris. Her er data et af de primære værktøjer, der tages i brug.

”Vores tilgang er drevet af data og vi arbejder meget datafokuseret. Det er et godt fundament for os, både indadtil ift. at kunne arbejde mere effektivt, præcist og på baggrund af et konkret vidensgrundlag, men også udadtil, f.eks. ift. CSR-regulativer fra EU,” siger Trine Pondal, inden hun fortsætter:

”Men først og fremmest kommer det fra ønske om at være ordentlige. Vi diskuterer ikke det videnskabelige fundament for klimaforandringer. Vi kan se, at der er en retning, der giver mening.”

Den datadrevne tilgang er også en nødvendighed for en virksomhed som Flying Tiger Copenhagen. De er nødt til at være på forkant for at være agile nok til at agere, når der kommer ændringer eller nye tiltag, som virksomheden er nødt til at forholde sig til.

Den proces har ført en masse oplysende information til bordet. En af de største udfordringer var at reducere brugen af plastik. Denne databaserede tilgang åbnede også op for nye avenuer for reduktion, der kom bag på Trine Pondal:

”Vi kunne se, at plastik var en stor del af vores effekt, både på produkter, men i høj grad også på emballage. Det var ikke overraskende. Det var dog overraskende, at der var en ret stor andel plastik i tekstiler. Man tænker jo ikke tekstiler, når man tænker Flying Tiger, men vi har flere tekstilprodukter.”

Hvordan kommer man i gang?

Den grønne omstilling er en stor opgave at gå i gang med, der nemt kan virke overvældende. Derfor er et godt råd at danne sig et overblik over de data man allerede har – for man behøver ikke vide alt, inden man går i gang. Flying Tiger er et godt eksempel på en virksomhed, der iværksætter væsentlige forandringer hvilket bl.a. gør, at de er et skrift foran når producentansvar for emballage træder i kraft i Danmark i 2025.

”Vi startede med at få orden i eget hus, i vores eget datagrundlag og derefter få eksterne eksperter til at sikre, at vi går i den rette retning. Vi har bl.a. et samarbejde med Plastic Change, og vi har fået Science Based Targets til at validere vores indsats,” lyder det fra Trine Pondal.

Der er meget at finde rundt i ift. lovgivningen, også i forhold til, hvordan virksomheden kommunikerer de grønne tiltag overfor kunderne.

”Den grønne dagsorden er en svær størrelse at kommunikere ud til kunderne, da det er komplekst og man skal være påpasselig med ikke at pynte sig med lånte fjer, og derfor er vores tilgang hyper-faktuel. Det skulle gerne give kunderne muligheden for at tage beslutninger på et oplyst grundlag.

Med den tilgang har Flying Tiger Copenhagen formået at reducere mængden af plastik med 28 procent og emballage generelt med 20 procent i perioden 2019-2021. Deres målsætning er at reducere mængden af plast med 50 procent frem mod 2026, mens 50 procent af den tilbageværende plast skal være genanvendt.

”Reduktionen af plast er en stor del af vores mål, som vi har lavet i samarbejde med Science Based Targets, om at reducere vores emissioner med 30 procent inden 2026,” afslutter Trine Pondal.

Kontakt

Klima, energi og miljø

Marianne Ladekarl Thygesen

Chefkonsulent
Medarbejderprofil