; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden: Beløbsreservationer kræver forbrugerens accept

26. januar 2023

En ny udmelding fra Forbrugerombudsmanden om beløbsreservationer medfører, at stort set alle netbutikker skal ændre de oplysninger, de giver forbrugere forud for betalingen.

Når en forbruger betaler med et internationalt betalingskort, som fx Visa og MasterCard, sker der automatisk en reservation af beløbet på forbrugerens kort, indtil beløbet trækkes eller reservationen ophæves. Der sker dog ikke reservation, hvis kunden betaler med Dankort.

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at netbutikker, der tilbyder betaling med internationale kort, skal sikre, at kunden accepterer, at der sker en reservation af beløbet.

Selvom det ikke er de enkelte netbutikker, der vælger, om der skal reserveres et beløb på forbrugerens konto, er det netbutikkens ansvar at sikre, at forbrugeren accepterer reservationen.

Tekst i betalingsvinduet eller dér hvor kunden vælger betalingsform:

Netbutikker skal tydeligt oplyse forbrugeren om, at betaling medfører, at beløbet reserveres på kundens kort.

Oplysningen skal gives dér, hvor kunden vælger betalingsform eller i selve betalingsvinduet, og teksten skal være så tydelig, at forbrugeren ikke kan overse den.

Når disse betingelser er opfyldt, vil kunden acceptere, at betalingen reserveres, når han eller hun klikker på betal.

Hjælp fra PSP’erne

Netbutikkerne kan ikke (altid) selv skrive i betalingsvinduet eller der, hvor kunden vælger betalingsform. Forbrugerombudsmanden har derfor på Dansk Erhvervs foranledning orienteret PSP’ene om sin vurdering og opfordret dem til at være behjælpelige med at løse opgaven. Nets, MobilePay og andre PSP’er arbejder på en løsning.

Indtil videre har Forbrugerombudsmanden ikke givet en frist for tilføjelse af teksten.

Tilføjelse til dine handelsbetingelser:

Som netbutik skal du også opfylde oplysningspligten i dine handelsbetingelser.

Efter forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 10 og 21, skal du oplyse ”vilkår for betaling”, samt ”forskud eller andre finansielle garantier, som forbrugeren skal betale eller stille efter anmodning fra den erhvervsdrivende og betingelserne herfor”.

I handelsbetingelserne skal du oplyse, at beløbet reserveres, hvornår reservationen ophører, og der kan henvises til forbrugerens aftale med sin kortudsteder.

Er du medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Tina Morell. Du finder kontaktinformationen nederst på siden.

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil