{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
31. januar 2023
Det generelle fragtmarked er kendetegnet ved at være et fuldkomment konkurrencemarked, hvor servicen tangerer til at være tæt på homogen. I sådan et marked indtræffer en ’markedsligevægtspris’, når fragt-udbuddet er lig med fragt-efterspørgslen.
Under COVID-19-pandemien oplevede branchen, at fragtraterne på rekordtid tog på himmelflugt. Kapaciteten blev den knappe faktor, fordi efterspørgslen på fragt steg.
”Netop manglen på kapacitet var årsagen bag de rekordhøje fragtrater, som vi så i 2021 og begyndelsen af 2022, koblet med, at mange virksomheder oplevede en usikkerhed omkring forsyningssikkerheden. Derfor var tendensen, at flere virksomheder valgte dyre fragtløsninger med det formål at sikre stabile leveringer,” udtaler Pernille Slinkert fra Slinkert Logistic Advice, der er specialist i netop logistik- og transportløsninger.
Overkapacitet gjorde sit indtog
Efterspørgslen begyndte igen at stabilisere sig i 2022 i flere brancher. Det skete på baggrund af en opjustering i kapaciteten efter efterspørgslen i 2021 fragtbranchen. De første tegn på overkapacitet begyndte at vise sig på fragtmarkedet i efteråret 2022, som igen påvirkede ligevægtsprisen i en nedadgående retning.
En dæmper på økonomien i Danmark og globalt mærkes hurtigt i en branche som fragtbranchen, da fragt-efterspørgslen er afledt af aktiviteten i flere forskellige brancher.
”Tendensen for 2023 viser en overkapacitet på fragtmarkedet, fordi fragtmængderne falder pga. manglende efterspørgsel hos virksomhederne. Dette gør, at vi vil se en større interesse i fragtmængderne fra fragtvirksomheders side, da de vil have en interesse i at udnytte deres kapacitet,” siger Pernille Slinkert, inden hun fortsætter:
”Da fragtmarkedet, som nævnt, er kendetegnet ved at være et ’fuldkomment konkurrencemarked’, vil det over tid altid finde en ny ligevægtspris. Så de virksomheder, der arbejder strategisk med at få tilpasset deres fragtløsninger til den nye ligevægtspris, vil stå stærkere i den globale konkurrence.”
Pernilles tre råd til fragtindkøberne i 2023:
Medlemmer af Dansk Erhverv kan downloade transport- og logistikguiden, der guider dig igennem de ting du skal være opmærksom på ift. inbound og og outbound logistik samt lager.
Du bør også hente logistikanalysen (for medlemmer), der kigger Dansk Erhvervs medlemmers adfærd, præferencer og forventninger til logistik her.