Gemt

Datatilsynet udgiver længe ventet vejledning om direkte markedsføring

10. juli 2023

Selvom du måske ikke lige tænker over det, så indebærer direkte markedsføring normalt behandling af personoplysninger. Nu får vi endelig Datatilsynets vurdering af, hvordan erhvervsdrivende bør forholde sig for at overholde reglerne i GDPR.

Datatilsynet giver en grundig vejledning om, i hvilke situationer samtykke eller interesseafvejning er det mest passende behandlingsgrundlag, når du som erhvervsdrivende gør brug af direkte markedsføring.  Du kan også blive klogere på, hvad direkte markedsføring er, og hvilke overvejelser du skal gøre dig, når du fx foretager datadrevet markedsføring ved elektronisk post eller på sociale medier, og hvad du skal være opmærksom på, når du anvender segmentering eller profilering i din markedsføring.

Vejledningen er rettet mod rådgivere og andre med erfaring med databeskyttelse. Den giver et godt overblik over reglerne og hvilke overvejelser, du skal gøre dig, når du anvender direkte markedsføring.

Selvom du ikke er en GDPR nørd, kan du blive meget klogere af at læse Datatilsynets eksempler. Vejledningen indeholder nemlig en lang række eksempler på gængse markedsføringssituationer, hvor du får Datatilsynets vurdering af, hvilke behandlingsgrundlag du bør anvende, og hvor og hvordan eksempelvis et samtykke kan indhentes.

I Dansk Erhverv forventer vi at kunne vende tilbage med et webinar om emnet i løbet af efteråret.

Du kan finde vejledningen her