Gemt

The Womenomics Nordic DE&I Conference 2023 – udforsker og hylder diversitet og inklusion.

06. juni 2023

I april samlede Above & Beyond Group eksperter inden for DE&I på Østre Gasværk Teater til Womenomics – en konference, som udforskede, hvordan vi i fremtiden skal arbejde med diversitet, og hvilke udfordringer vi skal være opmærksomme på. Womenomics hylder samtidig personer, som har gjort en unik indsats for at fremme kønsligestilling.

For niende gang afholdte Above & Beyond Group deres årlige Womenomics konference på Østre Gasværk Teater, hvor temaet i år var ”The Power of Diversity and Inclusion in Times of Turbulence”. I løbet af konferencen satte topledere fra bl.a. Warner Bros. Discovery, A. P. Møller-Mærsk og BMW Group ord på, hvorfor det er afgørende at finde sin plads inden for DE&I, og hvordan man kan arbejde strategisk med DE&I, og derved være med til at bygge en bæredygtig fremtid.

En paneldebat fokuserede på vigtigheden af repræsentation inden for kunsten. Ved debatten var ARoS Aarhus Art Museum, Universal Music Denmark og Warner Bros. Discovery repræsenteret. Et af de centrale emner var, at det ikke kun handler om repræsentation, men at det er afgørende at fortælle autentiske historier, som ikke bygger på stereotyper til bl.a. race, etnicitet og køn. Hovedpointen var, at kunsten og kulturen skal bryde med disse stereotyper i stedet for at promovere dem. Panelet var enige om, at kunst og kultur har en stor opgave i at afspejle det samfund, vi lever i.

Merete Wedell-Wedellsborg, forfatter til bogen ”Battle Mind”, fortalte om kunsten i at kunne holde hovedet koldt i udfordrende situationer, hvor en anekdote fra en erfaring som erhvervspsykolog på Grønland især bragte hendes pointer til live. DE&I skal inkluderes i forretningsstrategien, og det satte Ingrid Uppelschoten Snelderwaard fra A. P. Moller-Maersk fokus på. Herefter trådte H. K. H. Kronprinsesse Mary på scenen, og talte om vigtigheden af kønsligestilling. Kunstig intelligens (AI), det tveæggede sværd, som næsten er blevet et uundgåeligt tema inden for de fleste emner, blev også diskuteret ved Womenomics. Stephen Bush, Associate Editor hos Financial Times, talte om muligheder og udfordringer ved inddragelsen af AI i bl.a. rekrutteringsprocessen herunder vigtigheden af at anerkende, at AI heller ikke er upartisk. Daniela Bohlinger, Head of Sustainability Design and Innovations i BMW Group, tog publikum, både de fysisk tilstedeværende og de virtuelt deltagende, på en personlig rejse fra hendes opvækst i en konservativ del af Tyskland til at arbejde med bæredygtighed og design. Den sidste tale blev holdt virtuelt af Marie Bjerre, digitaliseringsminister og minister for ligestilling, som satte streg under, at diversitet og inklusion også skal have fokus fra politisk side. Der var også tid til underholdning, som Saba Lykke Oehlenschlæger stod for med to sange fra musicalen ”Hair”. Konferencen kom vidt og bredt omkring dog aldrig uden at miste fokus på målet – nemlig at udforske arbejdet med kønsligestilling samt hvordan denne kan fremmes.

Womenomics uddeler hvert år priser til personer, som har ydet en ekstraordinær og unik indsats i at fremme kønsligestilling. I år blev fire priser uddelt:

  • Womenomics Inclusion Award blev tildelt til Sara Olsvig, Chair, Inuit Circumpolar Council
  • Womenomics Entrepreneurship Award blev tildelt til Frederikke Antonie Schmidt, Founder & Creative Director, Roccamore
  • Womenomics Global Impact Award blev tildelt til Julia Hoggett, CEO, London Stock Exchange
  • Womenomics Allyship Award blev tildelt til Navid Ostadian-Binai, Head of Green Vessels & Fuels, Mærsk Tankers

Læs mere om prisvindernes arbejde her

Kontakt

Arbejdsmarked, uddannelse og forskning

Ellen Marie Friis Johansen

Souschef, CSR-chef
Medarbejderprofil