{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
22. marts 2023
To nye grønne direktiver blev i dag præsenteret af EU-Kommissionen. Det ene er det såkaldte ’Green Claims-direktiv, der opstiller regler for grøn markedsføring. Det andet er ’Right to Repair’-direktivet, der skal fremme mulighederne for forbrugerne til at få repareret produkter frem for at skulle købe nye.
Green Claims-direktivet
For så vidt angår direktivet om grøn markedsføring flugter meget af indholdet i et vist omfang med de krav, der i dag stilles i Forbrugerombudsmandens vejledning om grøn markedsføring. Hvis forslaget vedtages, får reglerne dog endnu større vægt, da det kravene så stilles i markedsføringsloven og ikke kun i vejledning hertil. Især krav om 3. parts kontrol af grønne påstande fyldte en del på dagens pressemøde.
”Det er rimeligt at stille krav til at virksomhederne skal kunne dokumentere de påstande, de kommer med i markedsføring, hvis Forbrugerombudsmanden beder om det. Dog mener vi i Dansk Erhverv, at et evt. krav om 3. parts verificering ved alle påstande vil være ude af proportioner og meget dyrt. Det kan i sidste ende medvirke til, at virksomhederne ikke kommunikere deres grønne tiltag mv. Og dette gavner hverken den grønne omstilling eller forbrugerne,” siger Henrik Hyltoft, vicedirektør i Dansk Erhverv.
Right to repair-direktivet
Ser man på direktivet om retten til reparation, der skal fremme cirkulær økonomi, så ser Dansk Erhverv umiddelbart positivt på EU-Kommissionens udspil, men detaljerne skal nærstuderes.
”Overordnet vil vi gerne rose Kommissionen for deres målsætning om at forlænge levetiden på forbrugerprodukter og at flere produkter bliver repareret, hvis de går i stykker. Det er et vigtigt element i at fremme den cirkulære økonomi.
Der er dog fortsat elementer i forslaget, som Dansk Erhverv er nødt til at studere nærmere, så det sikres, at løsningerne bliver brugbare for såvel forbrugere, som sælgere og producenter,” siger Henrik Hyltoft.