Gemt

Myndigheder lancerer en fælles markedsovervågningsstrategi

21. marts 2023

16 styrelser og ministerier står bag den nationale strategi for myndighedernes kontrol med, at produkter på markedet overholder de gældende regler. Det overordnede fokus er på e-handel, digitalisering samt klimabelastning og andre grønne produktkrav. Få indblik i de planlagte markedsovervågningsaktiviteter og de principper, som myndighederne har sat op for deres håndhævelse – og læs om Dansk Erhvervs forventninger til myndighederne. 

 

Den danske markedsovervågningsstrategi har til formål at sikre en ensartet, fyldestgørende og integreret tilgang til markedsovervågning og håndhævelse af EU-reglerne, herunder ved de EU-grænser, som Danmark er ansvarlig for. I kan derfor med rette forvente, at de danske myndigheder har en nogenlunde ens tilgang til markedsovervågning og kontrol hos danske virksomheder.  

Med strategien søges markedsovervågningen at blive tilpasset forbrugernes indkøbsvaner og udviklingen på produktmarkedet, og der vil være særlig fokus på: 

  • E-handel, digitale platforme og nye markedspladser, som er handelsmuligheder i den stigende e-handel.  
  • Myndighedernes møde med forbrugerne via nye digitale platforme, hvor der fx kan bringes advarsler om farlige produkter. 
  • Nye produkttyper, der er et udslag af den teknologiske udvikling. 
  • Markedsovervågningsværktøjer, som udnytter nye digitale værktøjer som fx AIME, SAFE (billedgenkendelse) og produkter.dk til overvågning af markedet for farlige og mangelfulde produkter. 
  • Komplicerede forsyningskæder som følge af en øget digitalisering af samfundet. 
  • Den grønne omstilling og grønne produkter, som led i den europæiske grønne pagt, EU's handlingsplan for cirkulær økonomi og EU's kemikaliestrategi. Der skal tænkes mere miljø og klima ind i markedsovervågningsopgaverne på tværs af materiale- og produktgrupper. 

Balanceret markedsovervågningsindsats 
Det pointeres i strategien, at myndighederne prioriterer en markedsovervågningsindsats, der hviler på en balance mellem den reaktive, proaktive og dialogbaserede markedsovervågning:  

  • Reaktive markedsovervågning: Initieres på baggrund af informationer fra fx borgere, virksomheder, andre myndigheder eller medier om konkrete hændelser.  
  • Proaktive markedsovervågning: Tager overvejende udgangspunkt i systematisk dataindsamling, bl.a. fra den reaktive indsats, med henblik på at foretage risikobaserede prioriteringer. Dette må vi forstå således, at myndighederne ønsker at rette deres kontrol mod de virksomheder eller produkter, som forventeligt har den største risiko for ikke at overholde lovgivningen.  
  • Dialogbaserede markedsovervågning: Myndighederne opsøger dialog med virksomheder om gældende lovgivning og eventuelle forpligtelser tilknyttet hertil.  

Endvidere prioriteres samarbejdet med interessenter, der kender de danske forbrugeres og erhvervslivets vilkår og udfordringer. 

Målrettet, effektiv og proportional håndhævelse 
Strategien fremhæver, at det skal tilstræbes, at håndhævelsen er målrettet, effektiv og proportional, samt at myndighederne vælger de midler, som har størst effekt på virksomhedernes adfærd både på kort og langt sigt.  

Myndighederne skal konsultere og involvere virksomhederne i den løbende udvikling af markedsovervågningsindsatsen, ligesom myndighederne kan indtænke alternativer til traditionel håndhævelse med færrest mulige økonomiske omkostninger og administrative byrder for både myndigheder og virksomheder.  

Det påpeges endvidere i strategien, at markedsovervågningsmyndighederne i forbindelse med kontrol kan vælge at foretage en risikovurdering af produkterne i den enkelte sag. Denne risikovurdering kan være med til at sikre proportionaliteten mellem den risiko, et konkret produkt udgør og det håndhævelsesniveau, der anvendes. Risikovurderingen bygger på en kombination af en bedømmelse af overtrædelsens alvor og sandsynligheden for, at anvendelse af produktet vil medføre skade på sundhed og/eller miljø. 

Dansk Erhvervs forventninger til myndigheder, der markedsovervåger på produktområdet 
Det er vigtigt for Dansk Erhverv, som repræsentant for danske virksomheder i alle størrelser, at de myndigheder, der har ansvaret for markedsovervågningen, tilrettelægger deres indsatser og kontroller, så disse er proportionale og baseret på en risikovurdering – både når det gælder valget af virksomheder og produkter, der skal kontrolleres. 

Derfor er det først og fremmest vores forventning, at myndighederne i praksis lever op til den udmeldte strategi.  

Det indebærer bl.a., at vi i vores løbende dialog med myndighederne giver udtryk for følgende konkrete forventninger: 

  • Myndighedens kontrolressourcer bør primært bruges til kontroller hos virksomheder, hvor man erfaringsmæssigt ved, at risikoen for overtrædelser er stor eller hvor konsekvenserne af overtrædelser vil være store. 
  • Hvis der er risiko for politianmeldelse eller sanktioner ved en konstateret overtrædelse, skal myndigheden altid orientere virksomheden om dette ved kontrolsagens begyndelse. 
  • Myndighederne skal altid sørge for at indhente alle relevante oplysninger af betydning for kontrolsagen og af betydning for, om en virksomhed skal politianmeldes. 
  • Hvis myndighederne finder overtrædelser af lovgivningen, skal de altid overveje, om det er rimeligt og proportionalt at politianmelde virksomheden eller om advarsler eller vejledning vil være tilstrækkelig til at sikre den fremtidige regelefterlevelse. Fx mener vi, at det som udgangspunkt ikke er proportionalt at politianmelde i førstegangstilfælde, medmindre der er tale om en systematisk eller grov overtrædelse.  
  • Formelle overtrædelser bør aldrig politianmeldes i førstegangstilfælde. 
  • Hvis en myndighed beslutter at politianmelde en virksomhed for en overtrædelse af produktlovgivningen, skal myndigheden altid på forhånd have indhentet alle tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om sagen vil føre til en bøde samt, hvilken størrelse bøden må forventes at få.  
  • Myndigheder bør aldrig i forbindelse med en politianmeldelse indstille til en højere bøde end lovgivningen og de faktuelle forhold om produkt, risiko, tilregnelse og virksomhedens forhold giver anledning til.  

Aktiviteter og initiativer 
Strategiens Bilag I viser ansvarsfordelingen mellem myndigheder og giver information om lovgivning og planlagte markedsovervågningsaktiviteter for hver produktsektor. Herunder er vist udvalgte produktsektorer:  

Produktsektor 

 

EU-regler og 

dansk lovgivning 

Planlagte aktiviteter/ 

Anvendte kontroltyper 

Byggevarer 

Forordning 305/2011. 

Bekendtgørelse 1178/2016 Byggeloven. 

Bekendtgørelse 1465/2021 Markedskontrolbekendtgørelsen. 

Bekendtgørelse 29/2016 om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med drikkevand. 

Proaktive initiativer målrettet gulvbelægning i form af klinker, træ og laminat, imprægneret træ, præfabrikerede betonelementer, mørtel og garageporte. 

 

Mærknings-kontrol, dokumentkontrol og test af ydeevner. 

Elektrisk materiel og udstyr i henhold til lavspændingsdirektiv 

Direktiv 2014/35. 

Lov 799/2020 om produkter og markedsovervågning Bekendtgørelse 2516/2021 om sikkerhed for elektrisk materiel 

Proaktive funktionstests af elkedler samt ismaskiner. Sikkerhedsstyrelsen deltagelse i EU-projekt med funktionstests af 120 USB-opladere.  

Mærknings- eller dokumentkontrol af ca. 75 ”Brexit” produkter.  

 

Funktionstests, dokument- og mærkningskontroller. 

Mærkning af tekstilvarer og fodtøj. 

Forordning 1007/2011 og direktiv 94/11. 

Bekendtgørelse nr. 1046/2021 om mærkning af fodtøj og etikettering og mærkning af tekstilprodukter 

Proaktive initiativer målrettet boligtekstiler. 

 

Mærkningskontrol. 

Andre forbrugsvarer i henhold til direktivet om produktsikkerhed i almindelighed. 

Direktiv 2001/95. 

Lov nr. 799/2020 om produkter og markedsovervågning Bekendtgørelse nr. 839/2020 om produktsikkerhed i almindelighed og koordination mellem kontrolmyndighede 

Proaktive initiativer målrettet drikkedunke til børn, rulleskøjter, inliners, isskøjter, cykelstole, oppustelige SUP boards, levende lys, slyngevugger og lifte. 

 

Mærkningskontrol, dokumentkontrol og funktionstest. 

 

Få det fulde overblik i National markedsovervågnings-strategi 2022-2025 på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. 

Læs Sikkerhedsstyrelsens pressemeddelelse Danske myndigheder lancerer en fælles markedsovervågningsstrategi på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. 

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Fagchef for Produktregulering og Håndhævelse
Fødevarer

Krestine Greve

Chefkonsulent