{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. november 2023
Virksomheden Larry vs Harry, der står bag den originale Bullitt ladcykel, har sammen med Kale AI udviklet en avanceret model, der ved hjælp af kunstig intelligens kan ruteoptimere last mile levering i særligt de tætte byområder.
I en netop offentliggjort rapport viser en analyse baseret på GPS-data fra logistikvirksomheden, Urbikes flåde af e-Bullitts i Bruxelles, at deres ladcykler i visse situationer bl.a. kan være over 2 gange hurtigere end varebiler og samlet set reducerer CO2-udledningen med 96-98%.
Formålet med rapporten er ikke blot at foreslå, at alle varebiler udskiftes med ladcykler, men i stedet at udvikle et skalerbart værktøj, der kan understøtte logistikoperatører i at forstå hvilke zoner i byen de forskellige typer køretøjer opererer mest effektivt. På nogle ruter vil en e-Bullitt være den bedste løsning og i andre tilfælde vil det være den elektriske varebil. Ifølge Claus Nordahl, COO i Larry vs Harry, kan kunstig intelligens øge effektiviteten:
“Vi ser en voldsom interesse lige fra lokale håndværkere til verdens førende logistikoperatører for at optimere deres flåder. Optimeringspotentialet i ruteplanlægningen i vejnettet er udtømt i de større byer, og det er her vi ser den kunstige intelligens udnytte byens infrastruktur til at lade vores ladcykler levere hurtigere, nemmere og med større forudsigelighed.”
Ved at dele byer ind i lige store hexagoner kan modellen ved hjælp af kunstig intelligens skabe en skalerbar og komparativ analyse, som med stor nøjagtighed kan anvendes på tværs af byregioner og lande. Denne nye forståelse af terræn og dynamikker i byens rum kan på et datadrevent grundlag vise de lokale potentialer i effektiv mikromobilitet. Dertil kommer klima- og miljøgevinsten i form af lavere co2-udledning og renere luft i byerne.
En god forretning
Baseret en analyse af GPS-data fra logistikvirksomheden Urbikes leverancer i Bruxelles viser rapporten, at e-Bullits er et både bæredygtigt og omkostningseffektivt transportmiddel til last mile levering i byer. En cykel har i gennemsnit en 30% kortere rute i bymidten end varebiler, der ofte fanges i den tætte trafik.
Derudover kan en cykel i gennemsnit parkere indenfor 30 meter af det endelige leveringspunkt, hvilket nedbringer den tid der bruges på at finde parkering og gå det sidste stykke for at kunne levere pakken med 60%.
Dette, kombineret med bl.a. købsomkostninger, vedligehold og forsikring, betyder at den elektriske Bullitt har hvad der svarer til 1/5 af de totale omkostninger pr. pakke sammenlignet med en diesel eller elektrisk varebil. Derfor kan det for mange virksomheder være en god forretning enten at erstatte eller supplere sin flåde med cykler, der generelt performer langt bedre i de tætte bymidter. Men rammerne mangler:
“Hvis danske politikere og lokale bystyrer vil fortsætte fortællingen om at være verdens førende cykelnation, har vi brug for massive investeringer i vores cykelinfrastruktur og et mod og et dedikeret fokus fra Christiansborg til at ønske reel forandring. Potentialet i at lade mere gods overgå til ladcykler i byerne, kræver ændringer i lovgivningen, hvor vi både har brug for regulering og større vilje til at adaptere vellykkede og veldokumenterede projekter fra udlandet,” siger Claus Nordahl.
Selvom der stadig er brug for eksisterende transportløsninger, viser rapportens resultater, at der er god grund til at forbedre rammerne for mikromobilitet:
”Vi ser ind i en udvikling hvor transporten i byerne i stigende grad er nødt til at tilpasse sig eksisterende byrum og den fremtidige byudvikling. Det gælder både privatbilismen, den kollektive transport og vareleverancer. Der vil fortsat være brug for alle transportformer, men et øget fokus på mikromobilitet, både erhvervsmæssigt og politisk, kan være med til at understøtte en omstilling af visse dele af last mile levering og højne livskvaliteten i byerne,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.