Gemt

EU Kommissionen tjekker om influencere overholder forbrugerbeskyttelsesreglerne

24. oktober 2023

I de kommende uger vil Europa-Kommissionen og forbrugerombudsmanden undersøge online indlæg for at identificere anbefalinger og udtalelser, der vildleder forbrugerne

 

Ifølge EU Kommissionen er Influencer-markedsføring blevet en væsentlig aktør i den digitale økonomi og forventes at nå en global værdi på 19,98 milliarder euro i 2023. I de kommende uger vil Europa-Kommissionen og nationale myndigheder fra Consumer Protection Cooperation Network gennemgå online indlæg for at identificere udtalelser og anbefalinger, der vildleder forbrugerne.

Influencere, der er involveret i regelmæssig kommerciel aktivitet, såsom brandaftaler for at reklamere for produkter eller tjenester, betragtes som erhvervsdrivende i henhold til EU's forbrugerlov. De er forpligtet til at offentliggøre reklamer på en gennemsigtig måde. Resultatet af denne gennemgang af sociale medier vil indgå i Digital Fairness fitness check, der hjælper med at vurdere, om ny lovgivning er nødvendig for at gøre digitale markeder lige så sikre som offline markeder.

Influencer Legal Hub
Derudover har Europa-Kommissionen lanceret en såkaldt Influencer Legal Hub, og på denne platform kan influencere og indholdsproducenter finde oplysninger om relevant EU-lovgivningen. Formålet med platformen er at hjælpe erhvervsdrivende og influenter til korrekt efterlevelse af reglerne.

Influencer Legal Hub indeholder animerede videoer, hvori forpligtelserne for erhvervsdrivende og influenter gennemgås, og Influencere kan lære om deres juridiske forpligtelser, især hvornår, hvor og hvordan de skal offentliggøre deres reklameaktiviteter på sociale medier, hvad der forventes af dem med hensyn til professionel due diligence, og hvilke rettigheder forbrugere har, når de køber produkter eller tjenester direkte fra dem.

Du finder Influencer Legal Hub her

Forbrugerombudsmanden har udgivet vejledningen Gode råd til influenter om skjult reklame, hvori reglerne for markering af post, video og links forklares meget pædagogisk og med illustative eksempler. Læs vejledningen her

Forbrugerombudsmanden har også udgivet en række spørgsmål/svar om reklamer på sociale medier, der findes her

Seneste sager om influencermarkedsføring
Overtrædelse af markedsføringsloven regler om skjult reklame kan blive en dyr fornøjelse for både den erhvervsdrivende, der er afsender af markedsføringen samt influenten. Vi har samlet de seneste sager, hvor influenter er blevet idømt bøder nedenfor:

Brug os

Brug Dansk Erhverv, når du indgår aftaler med influenter
Som medlem af Dansk Erhverv kan du få hjælp til at gennemgå din markedsføring for at sikre, at udformningen ikke strider mod markedsføringsloven. Vi hjælper også gerne medlemmer, der ønsker at indgå, samarbejder med influenter og lignende og har bl.a. udarbejdet en kontraktskabelon til dette formål:

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef
Medarbejderprofil
Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil