Gemt

Sustainability Awards 2023 - En dag i bæredygtighedens tegn

18. september 2023

Mellem inspirerende oplæg og indsigtsfulde debatter blev der udråbt vindere af årets priser, da Sustainability Awards blev afholdt af Dansk Erhverv og EY 14. september.

 

For 3. år i træk var den gamle Børssal fyldt til en dag i bæredygtighedens tegn, da Dansk Erhverv og EY hyldede nogle af de danske virksomheder, der arbejder strategisk og innovativt med bæredygtighed.

Vinderne af Climate Impact Award, Innovation Award og Green Transition Award bliver fundet af en uafhængig jury, bliver Særprisen for Long Term Value Creation uddelt af Dansk Erhverv og EY.

I kategorien Climate Impact Award vandt Grundfos på baggrund af bl.a. deres solide resultater og en komplet plan for net zero. Maersk løb med sejren af Green Transition Award, på grund af deres mål om net zero i 2040, og at de går forrest i en branche med høj grad af globale udledninger. Innovation Award gik til VELUX, der med projektet Living Places udviser mod til at skubbe til en dagsorden og til en opfattelse af, hvordan et hjem ser ud.

Salling Group vandt Særprisen for Long Term Value Creation. Prisen satte punktum på en aften i Børssalen, der var fyldt til sidste stolerække. Salling Group løb med prisen med begrundelsen af deres langvarige og forankrede fokus på at løfte et socialt ansvar. Med et målrettet fokus på at bidrage til den grønne omstilling er koncernens ambition at være klimaneutral i 2050. En plan, der er i overensstemmelse med Science based target. Denne ambition udmønter sig også i tydelige og forpligtende krav til leverandørkæden.

Salling Group har gennem årtier vist, at der er plads til alle, og at alle kan gøre en forskel. Det har stor værdi for den enkelte, arbejdsmarkedet og samfundet. De komplekse udfordringer, verden står over for, kan ingen løse på egen hånd. Det erkender Salling Group, som gennem stærke partnerskaber og alliancer har rakt hånden ud og vist ansvar for at løfte i flok. 

Anders Hagh, CEO i Salling Group, udtaler om prisen:

”Lige fra leverandør til kasselinje er arbejdet med omstilling til en grønnere og mere bæredygtig dagligvarehandel en højt prioriteret indsats, som kræver et langt sejt – og fælles - træk. Jeg modtager derfor prisen både på vegne af hele Salling Group og alle vores medarbejdere, der hver dag knokler for at levere varen, også når det gælder vores klimaambitioner. Og samtidig på vegne af vores mange leverandører og samarbejdspartnere, der trækker en kæmpe del af læsset. Long Term Value Creation-prisen er en anerkendelse af den store fælles indsats, og jeg er dybt taknemmelig for den opbakning, den vidner om.”

Konferencen bød også på en række indsigtsfulde keynotes talere. Den danske Klimambassadør Thomas Anker Christensen gav indblik i, hvilken rolle danske virksomheder har i den globale bæredygtige omstilling. Ambassadøren lagde her vægt på, at vi med dansk know-how i samarbejde med store økonomier kan skabe store forskelle for den globale bæredygtige omstilling og udtalte her at: ”Danmark er et lille land, men et land med store løsninger”.

Dagen bød ligeledes på keynotes fra Nane Rule formand for Digitaliseringsrådet og NEKST Sol & vind på land, om tech og grønne investeringer. Jakob Haldor Topsøe, Chariman, Topsoe Holding A/S & Vice Chairman, Topsoe A/S, fortalte om den innovative og grønne transformation virksomheden er i gang med.

Læs mere om konferencen, de nominerede og juryen.