; ;
Gemt

Temu frustrerer danske virksomheder, men hvor alvorlig er truslen egentlig?

08. april 2024

Der har været meget debat om Temu og deres indflydelse på danske virksomheder. Med rette. For Temu er en gigant, der er stormet ind på det danske og europæiske e-handelsmarked. I denne artikel forsøger vi at give en status på, hvor alvorlig truslen er.

online handel temu 900.jpg

”ER DET FAIR? 

Fra den ene dag til den anden er der væltet en kæmpe kinesisk djævel ind på det danske marked, der forsøger at udkonkurrere alt og alle. Men er det fair, at Temu kan vælte ind uden at overholde dansk og europæisk lovgivning? Er det rimeligt overfor virksomhederne og forbrugerne?”

Sådan skrev adm. direktør i Temashop, Daniel Diness Andersen, på LinkedIn. Og han er langt fra alene om at være bekymret over den kinesiske platform, der – som han skriver – er væltet ind på det danske og europæiske marked. Det kan et hurtigt kig på LinkedIn og flere medier afsløre.

Debatten om Temu er oplagt, for virksomheden, der giver kunderne mulighed for at købe direkte hos primært kinesiske producenter, er i den grad blevet et hit hos forbrugerne. Tal fra Dansk Erhvervs
E-handelsanalyse fra december viser eksempelvis, at 14 procent af de danske forbrugere har handlet hos Temu indenfor det seneste år. Til sammenligning har 23 procent handlet hos Amazon, som har markant flere år på markedet.

En anden god indikator på Temus vokseværk er tal fra Web2media, der viser, at antallet af Google-søgninger efter Temu er eksploderet – fra 720 i januar 2023 til 165.000 i januar 2024!

”Temu køber alle placeringerne på Google”
Hvad betyder Temus indtog på det danske marked? Det kan man måle på mange måder. Et godt sted at kigge er annoncemarkedet, som alt andet lige er en uhyre vigtig del af dansk e-handel.

Temus indtog på det danske annoncemarked har ifølge tal fra Web2media og iProspect ikke betydet, at priserne for Google-annoncerne er steget voldsomt. Men Temu behøver heller ikke at ”sætte ild til priserne” for at presse danske virksomheder, siger Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.

”Ved bare at byde lidt mere, så kan de sætte sig på annoncerne, da de fleste danske virksomheder ved, hvad de kan betale for en annonce og derfor må trække sig, hvis prisen bare stiger lidt. De har simpelthen købt en meget stor del af annoncerne ved at overbyde danske virksomheder.”.

Eller som Ivan Jæger fra løbeshop.dk siger til Detailwatch:

”Temu køber alle placeringerne på Google.”

Tal fra web2media viser da også, at Temu er gået fra i september 2023 at have en visningsandel på mindre end 10 procent hos flere af web2medias kunder, hvor de har lignende produkter, til en visningsandel på mere end 30 procent i 2024.

“TEMU har virkelig gjort sit indtog i Danmark i 2023 og er kun vokset. Det matcher, hvad vi ser på mange af de andre markeder i EU, hvor særligt Holland, Sverige og Belgien også har set en aggressiv tilgang til markedet fra Temus side,” forklarer Allan Jørgensen, partner i Web2media.

Hvor længe kan Temu blive ved?
Det er svært at spå om, men ifølge Carsten Rose Lundberg har danske virksomheder både grund til at være optimistiske og bekymrede, når det kommer til Temu.

”Deres indtog er voldsomt, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer og bekymrer mange. Men Temu kører også en ekstrem dyr taktik, og spørgsmålet er, hvor længe de kan og vil blive ved med det?”

Han peger på tal fra Google, der viser, at Temu på nogle europæiske markeder – blandt andet det belgiske – har skruet lidt ned for deres marketing i begyndelsen af 2024:

”Det tror og ikke mindst håber jeg, at vi også vil se i Danmark.”

Carsten Rose Lundberg finder også grund til optimisme i Abraham Lincolns udsagn om, at man kan narre nogle mennesker hele tiden, alle mennesker lidt af tiden, men ikke alle mennesker hele tiden.

”Temu får virkelig mange dårlige brugeranmeldelser, og samtidig viser flere undersøgelser, der bliver omtalt i mange medier, at store dele af deres produkter er farlige. På et tidspunkt tror jeg, at den kombination vil få en stor del af forbrugerne til at tænke, at de lave priser faktisk er for gode til at være sande.”

Der kan også komme hjælp fra politisk hold, mener han.

”Jeg oplever, at politikerne er ved at indse problemet. Det skyldes i høj grad, at advarslen kommer fra både private virksomheder, organisationer som Dansk Erhverv og eksempelvis Forbrugerrådet Tænk. Det er godt, for det burde ikke være muligt, at Temu bare kan sende – undskyld mit franske – billigt, sundhedsfarligt skrammel ind til europæiske forbrugere, fordi de ikke overholder de regler, som danske og europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at overholde.”

Investorerne tror på Temu
Ifølge Carsten Rose Lundberg er der som sagt også grund til bekymring for fremtiden med Temu på markedet.

”Der har været snak om, at Temu vil give amerikanske og europæiske producenter adgang til at sælge via platformen. Det vil give flere produkter, højne kvaliteten og måske også gøre leveringstiden kortere. Hvis de samtidig kan holde priserne nede, så kan det godt give dem et boost og gøre dem til en endnu større konkurrent.”

Samtidig har PDD Holdings, der står bag Temu, netop fremvist et imponerende regnskab med en omsætning på 34,9 mia. dollars og et overskud på 8,5 mia. dollars:

”Det er voldsomt og beviser, at Temu ikke bare løber tør for penge og forsvinder lige foreløbig. Konklusionen må være, at Temu er en ny udfordring for dansk e-handel, men der er i mine øjne ikke grund til at give op på forhånd. Jeg tror, at røgen vil lægge sig igen, og så forventer jeg, at politikerne vil tage ansvar og sørge for, at Temu og den næste Temu i rækken skal leve op til de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal.”

Fik du læst?

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent