Gemt

Salget af dagligvarer på nettet slår rekord

08. august 2024

Andelen af onlineforbrugere, som handler dagligvarer og måltidskasser på nettet, er nu højere end under coronakrisen, hvor mange fysiske butikker var ramt af restriktioner. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv. Hos Nemlig mærker man tydeligt forbrugernes lyst til digitale dagligvarer.  

”Væksten vil nok ikke være så stor, som under coronakrisen, men jeg er overbevist om, at vi ikke vil se en tilbagegang for det digitale dagligvaresalg, selvom restriktionerne i de fysiske butikker stort set er væk.”  

Sådan lød forudsigelsen fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør, Niels Ralund, i 2021, da en analyse viste, at salget af dagligvarer og måltidskasser på nettet steg eksplosivt under coronakrisen.  

Nu viser en ny analyse, at Ralunds spådom holdt stik. Faktisk er salget af dagligvarer og måltidkasser lige akkurat lidt større end under coronakrisen – i hvert fald når man måler på andelen af forbrugere, der handler online. 

Selvom tallene ikke siger noget om, hvor mange penge forbrugerne bruger på dagligvarer online, så glæder de nye tal Dansk Erhvervs E-handelsdirektør: 

”Det bekræfter det, vores analyser altid har vist; når du først har prøvet at handle dagligvarer og måltidskasser online, så fortsætter du. Og det viser, at vi har nogle virkelig dygtige netbutikker, som er gode til at give kunderne det, de gerne vil have.” 

Fremgang hos Nemlig 
Hos den digitale dagligvaregigant Nemlig kan man også tydelig mærke, at forbrugerne har fået smag for at klare de daglige indkøb online. Det forklarer adm. Direktør i Nemlig, Stefan Plenge: 

”Vi oplever også en opadgående tendens. De seneste mange måneder har vi fået flere og flere nye kunder ligesom, at frekvensen blandt vores mange tusinde eksisterende kunder er stigende. Vi er ikke helt på corona-niveau, men vi er meget positive overfor den udvikling, der sker." 

Dansk Erhvervs analyse viser, at flere forbrugere forventer at handle flere dagligvarer online i den kommende tid. Det er også forventningen hos Stefan Plenge.  

"Vi ser positivt på fremtiden. Kunderne ønsker mere convenience og tid, men ønsker ikke at betale ekstra for det, og der står vi netop stærkt med vores store prismatch mod discount på varerne samt levering fra 0 kr., så vi forventer en fortsat positiv udvikling.” 

Hvorfor handler forbrugerne dagligvarer online? 
De primære grunde er, at varerne leveres til døren, og at man sparer tid. Det er altså bekvemt. En del forbrugere svarer dog også, at prisen og udvalget er bedre, og at de ikke så let bliver fristet af impulskøb. 

 

.. Og hvorfor handler de ikke?   
Her er det for netbutikkerne især to velkendte årsager, der er interessante: Tvivl om varens kvalitet og prisen for levering. 

”Det er to nødder, der er svære at knække for butikkerne. Det positive er, at når først forbrugerne har prøvet kvaliteten, så er de stort set altid tilfredse og vil anbefale det til andre,” siger Niels Ralund.   

Mest populært hos børnefamilierne 
Ikke overraskende er det børnefamilierne, der oftest putter mælk, bleer og andre dagligvarer i de digitale kurve. 56 procent af børnefamilierne har bestilt dagligvarer i løssalg på nettet, ligesom det blandt singler og par gælder ca. hver anden (51 procent). Cirka hver femte af børnefamilier, singler og par, samt de unge køber dagligvarer i løssalg mindst én gang om ugen. 

Måltidskasser er mest populære blandt børnefamilier, hvor ca. hver femte bestiller disse fra alt mellem én gang om ugen til én gang om måneden.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen med fokus på dagligvarer.

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent