{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
20. februar 2024
Retail Media er et efterhånden gammelt “kneb” i de fysiske butikker. Tænk bare på køledisken fyldt med Coca Cola i supermarkedet eller de fremhævede løbesko fra Nike i sportsbutikken. De står der (formentlig) fordi Cola eller Nike har smidt lidt penge efter butikken.
De seneste år har Retail Media i den grad også vundet indpas i de digitale butikker, og udviklingen forventes kun at fortsætte – faktisk vurderer Statista, at den digitale Retail Media annoncering i Europa vil mere end fordobles fra 2022 til 2026, fra ca. 11 milliarder euro til 24 milliarder euro.
En af de netbutikker, der har kastet sig over Retail Media er nemlig.com. Og i fremtiden vil dagligvaregiganten skrue yderligere op for indsatsen, forklarer Tom Bang Hansen fra nemlig.com.
”Vi har arbejdet struktureret med Retail Media de sidste par år og har, baseret på resultaterne, kraftigt øget vores indsats på området. Det er et strategisk vækstområde for os, som vi forventer os meget af i de kommende år.”
Det giver mening, forklarer Anders Spicker fra Raptor:
”Retail Media er et win-win for både køber og sælger. Når man som retailer mestrer kunsten med sponsorerede placeringer på sit eget site uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen og konverteringsrate, er mulighederne mange. Det største win er, at man måske kan sælge noget, man som retailer ville have gjort alligevel, samtidig med at man tilbyder større synlighed for brands, der er villige til at betale for det. Det kræver dog, at man har styr på sine kundedata, og at man smidigt kan 'flette' de sponsorerede kampagner ind i kunderejsen for at opnå en optimal kampagne.”
Der er med andre ord mange gode grunde til at dykke ned i den fremadstormende marketingdisciplin. Det gør vi her.
Hvad er Retail Media?
Retail Media dækker over reklame og markedsføring i selve netbutikken. Det omfatter alt fra sponsorerede produktplaceringer til målrettede reklamer baseret på brugerdata og adfærd.
For annoncører og brands giver Retail Media en unik mulighed for at annoncere for deres produkter så tæt på købet som overhovedet muligt, hvilket øger sandsynligheden for konvertering.
For netbutikkerne er Retail Media en mulighed for at øge indtjeningen ved at få del i annoncørernes marketingbudgetter – og sikre et salg.
Hvordan virker Retail Media?
Retail media udnytter data og analyser til at skabe målrettede reklamekampagner. Eksempelvis kan en netbutik bruge data om en brugers tidligere købshistorik og søgning til at vise relevante annoncer for lignende eller relaterede produkter. Det sikrer, at reklamerne er relevante for forbrugeren, hvilket øger chancerne for engagement og køb.
De primære fordele ved metoden er:
Målrettet Rækkevidde: Retail media giver annoncører mulighed for at målrette mod specifikke befolkningsgrupper, adfærdsmønstre og købsintentioner, hvilket fører til mere effektive reklamekampagner.
Højere Konverteringsrater: Ved at placere annoncer tæt på købspunktet kan brands opnå højere konverteringsrater sammenlignet med traditionelle online reklamekanaler.
Dataindsigt: E-handelsplatforme tilbyder værdifulde data og indsigt, som brands kan bruge til at optimere deres reklamestrategier og forbedre produkttilbud.
Forbedret kundeoplevelse: Ved at tilbyde relevante annoncer forbedres kundeoplevelsen, da forbrugerne præsenteres for produkter, der matcher deres interesser, adfærd og behov.
Udfordringer ved Retail Media
Selvom Retail Media tilbyder mange fordele, er der også udfordringer. For eksempel skal annoncører og netbutikkerne navigere i spørgsmål om databeskyttelse og forbrugerprivatliv. Som medlem af Dansk Erhverv kan du altid række ud til en af vores erhvervsjurister for råd og vejledning.
Derudover forudsætter Retail Media, at man som netbutik teknologisk kan løfte opgaven og har adgang til de analytiske kapaciteter, der skal til for at anvende forbrugerdata korrekt.
Fremtiden for Retail Media
Med fortsat vækst inden for e-handel forventes det, at retail media vil blive ved med at udvikle sig og udvide. Teknologiske fremskridt, som fx AI, vil yderligere forbedre målretningen og effektiviteten af retail media-kampagner ved at øge relevansen og dermed kundeoplevelsen for forbrugerne.
Vi du vide mere om Retail Media, så afholder vi sammen med Dansk Annoncørforening Retail Media Day 2024 - Danmarks første konference om dansk digital Retail Media, i Børssalen d. 19/3 hvor Dagrofa, Danish Crown, nemlig.com og Matas deler deres viden og erfaringer med Retail Media. Her vil vi også komme ind på det arbejde vi laver i Retail Media Forum, der har til formål at udvikle viden, dokumentation og læring for danske annoncører og e-handlere.