{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. februar 2024
Hvordan bliver gods-, vare- og pakketransporten i større byer mere grøn? Det spørgsmål har været udgangspunktet for et projekt, som Dansk Erhverv sammen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden har gennemført med finansiering fra Den Europæiske Investeringsbank, for at finde grønnere løsninger på såkaldte ”Last Mile-leveringer” – altså transport af varer det sidste stykke vej ud til kunden.
Rapporten præsenteres på en konference om grøn bylevering på hos Dansk Erhverv i dag og kommer med en række bud på, hvordan transport af varer i større byer bliver mere grøn.
Forslagene er blandt andet at se nærmere på hvordannulemissionszoner kan indføres på en balanceret måde, hub-løsninger og finansieringsmuligheder for grønne leveringskøretøjer.
Det brede samarbejde om rapporten har potentiale til at blive særligt fordelagtigt for både byerne og transportbranchen, da næste og sidste fase af projektet åbner mulighed for fordelagtige finansieringsmuligheder fra Den Europæiske Investeringsbank.
I Dansk Erhverv er man glad for rapporten, som er et godt grundlag for at tage en informeret diskussion om, hvordan man viderefører den grønne omstilling, som transportbranchen er i fuld gang med, på en balanceret måde. Det er blandt andet vigtigt, at transportbranchen og det øvrige erhvervsliv får de nødvendige rammevilkår og ikke mindst den nødvendige tid til at omstille sig - og, at beboere, turister, pendlere og de erhvervsdrivende har realistiske alternativer.
”Transportsektoren vil meget gerne bidrage til den grønne omstilling, og vi arbejder løbende på, at nye politiske initiativer kobles med fornuftige rammevilkår for erhvervslivet, som kan fremme den dagsorden." Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport.
"Derfor er vi også rigtig glade for, at der nu ligger et godt analysearbejde, som giver et godt afsæt for at drøfte, hvordan transport i byerne bliver mere grøn uden at skabe unødige benspænd for virksomheder og borgere. Vi kan nu sammen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden komme rigtigt fra start, så fx den netop indgåede politiske aftale om nulemissionszoner indføres på så balanceret en måde som muligt, for både erhvervsliv, borgere og den grønne omstilling,” siger Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport.
Også på Københavns Rådhus tager man godt imod rapporten, som kan bidrage til kommunens arbejde for at skabe en så grøn hovedstad som muligt.
”Vi kan kun løse klimakrisen, hvis vi samarbejder. Green Mile-projektet danner platform for et konstruktivt samarbejde mellem erhvervslivet og offentlige myndigheder – vi som kommune og Region Hovedstaden, med Den Europæiske Investeringsbank som rygstøtte. Der er store potentialer i nulemissionszoner, og jeg er glad for, at der er så tydelig opbakning hele vejen rundt til at finde en hurtig og effektiv vej væk fra fossile brændsler, også når det gælder tung transport og varelevering,” siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod.
Rapporten er støttet af Den Europæiske Investeringsbank, og næste skridt bliver for projektpartnerne at afklare, om de forslag, som rapporten kommer med skal testes af i praksis, hvilket ”Last Geen Mile-projektet” åbner muligheden for.
”Vi er i Den Europæiske Investeringsbank optagede af at finansiere projekter, som kan realiseres, der er rentable, og som bidrager til udviklingen af Europa også i en grønnere retning. Derfor ser vi også positivt på, hvis der skulle komme fornuftige ansøgninger ind til grøn bylevering på baggrund af det her grundige arbejde,” siger Rasmus Lauridsen, landechef for EIB i Danmark.
Download rapporten nederst på siden ⇓