Nationalt partnerskab skal indfri potentialet i velfærdsteknologi: Se de fire anbefalinger her
Velfærden er under et stort krydspres med flere ældre og færre i arbejdsstyrken i fremtiden, og velfærdsteknologi kan spille en nøglerolle i at sikre fremtidens velfærd. Velfærdsteknologilab med fagforeninger, brugerorganisationer, brancheorganisationen og virksomheder hos Dansk Erhverv lancerer nu fire anbefalinger til at udbrede velfærdsteknologi i velfærden.
Dansk Erhverv nedsatte i 2023 et Velfærdsteknologilab med ønske om at styrke udbredelsen af velfærdsteknologi og digital velfærd til borgerne ved at samle store dele af kredsløbet rundt om velfærdsteknologi til fælles udvikling. Velfærdsteknologilab’et lancerer og overdrager i dag til 4 anbefalinger til regeringen, der skal indfri potentialet i velfærdsteknologi.
”I Dansk Erhverv er vi stolte over at have arbejdet tæt sammen med deltagerne i Velfærdsteknologilab’et, som fra hver deres ståsted er eksperter på velfærdsteknologi. Til sammen bærer deltagerne i lab’et en viden, vi nu høster frugten af. Lab’et leverer klare anbefalinger om national forankring og udrulning af velkendte digitale velfærdsløsninger som tilbud til borgerne. Vi håber, regeringen læser med og samler stafetten op, siger Mette Feifer, vicedirektør i Dansk Erhverv”
Velfærdsteknologi har flere bundlinjer og er en del af løsningen på flere af velfærdens udfordringer. Det har potentiale til at øge borgernes selvbestemmelse og kvaliteten i velfærden, skåne personalet i velfærden for slidsomme arbejdsopgaver samt frigøre tid til den borgernære velfærd. Samtidig vil et stærkere politisk fokus sikre en dansk styrkeposition inden for velfærdsteknologi internationalt.
”Potentialet er enormt, og derfor er dagens lancering også et ønske om at sætte mere tempo på udrulningen med et skarpt øje på implementeringen og skalering. Borgere, medarbejdere, virksomheder og samfund vinder på det, når vi tænker hele processen igennem fra udvikling og indkøb til implementering og drift i velfærden”, siger Mette Feifer, vicedirektør i Dansk Erhverv.
Afsendere på Velfærdsteknologilab
• Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
• Danske Handicaporganisationer
• Ergoterapeutforeningen
• FOA
• Altiden
• Ambea
• Carelink Gruppen
• Danish.Care
• Dansk Erhverv
• Diakonissestiftelsen
• Digital Care Denmark
• DUOS Gruppen
• Falck
• IT-Branchen
• OK-Fonden
• Professionshøjskolen UCN
• Sekoia
• Selveje Danmark
Velfærdsteknologilab’ets fire anbefalinger
1. Etabler et nationalt partnerskab for velfærdsteknologi, der skal styrke udbredelsen.
Til at styrke brugen af velfærdsteknologi foreslår Velfærdsteknologilab’et, at der etableres et high-level nationalt partnerskab for velfærdsteknologi bestående af aktører fra hele kredsløbet rundt om velfærdsteknologi. Herunder repræsentanter for brugere, medarbejdere, leverandører, aftagere og vidensinstitutioner.
Partnerskabet skal rådgive regeringen og forholde sig til, hvordan de tre øvrige anbefalinger bliver indfriet. Sekretariatsbetjeningen af partnerskabet forankres i Erhvervsministeriet, men med tæt involvering og koordinering med relevante ressortministerier.
Partnerskabet kan eksempelvis søge inspiration i erfaringerne fra Life Science Rådet.
2. Tilbyd borgeren en digital velfærdsløsning de steder den findes.
Det blomstrer op med nye og spændende digitale løsninger på velfærdsområdet. Eksempelvis findes der allerede løsninger som skærmbesøg, hjemmemonitorering og automatisk medicindispensering i ældreplejen i dag. Digitale velfærdsløsninger rummer et stort potentiale – og også nogle etiske dilemmaer, for vi skal forsøge at få alle med, også dem, der ikke har de tilstrækkelige digitale kompetencer.
Velfærdsteknologilab’et anbefaler at sætte ambitionerne for udrulning af digital velfærd højt. Digitale
velfærdsløsninger bør udrulles i bølger på ældre- og socialområdet som en tilvalgsmodel for borgeren. Borgeren skal dermed frivilligt og aktivt selv tilvælge, hvis borgeren ønsker at benytte en digital velfærdsløsning, når fagpersoner har vurderet, at den findes. Udrulningen bør begynde på ældreområdet og senere udbredes til socialområdet, hvor potentialet også er stort.
Målgrupperne på ældreområdet har mere ensartede serviceydelser, hvorfor det vurderes at være lettere
at begynde udrulningen der. Efterfølgende skal modellen på længere sigt ændres til en fravalgsmodel, så borgeren aktivt skal fravælge digitale velfærdsløsninger på de områder, hvor der er digitale velfærdsløsninger. Det vil følge naturligt, når flere og flere borgere bliver komfortable ud i det digitale. Der skal dog være mulighed for fritagelse for digital velfærd for borgerne, som det er kendt fra bl.a. digital post.
I forhold til digitale velfærdsløsninger skal det nationale partnerskab for velfærdsteknologi forholde sig til:
- Rammer for visitation og adgang til forskellige typer af digital velfærd for borgeren. Herunder hvilke kategorier af løsninger inden for velfærdsteknologi og løsninger med AI, borgeren skal have mulighed for at benytte, og hvilke faggrupper og metoder, der bedst kan vurdere behovet.
- Rammer for en bølgeplan for udrulningen. Herunder målgrupper, der først skal tilbydes digital velfærd på henholdsvis ældre- og socialområdet.
3. Udvælg 10 velfærdsteknologier og udarbejd en samlet plan for udrulning med økonomi til implementering og skalering.
Velfærdsteknologilab’et anbefaler, at det nationale partnerskab for velfærdsteknologi skal udarbejde en national plan for implementering og skalering af 10 udvalgte velfærdsteknologiområder. Til formålet skal der afsættes puljemidler med adgang for offentlige, selvejende og private aktører. Den nationale plan skal forholde sig til:
- Tildelingskriterier for uddeling af puljemidler til ansøgere.
- Incitamentsstrukturer, der gør det attraktivt for offentlige, selvejende og private velfærdstilbud at investere i velfærdsteknologi til gavn for borgere, medarbejdere og samfund.
- Indkøb, implementering, drift og vedligehold af velfærdsteknologi, og hvordan finansieringen skal foregå.
- Kompetenceopbygning hos borgere, medarbejdere og ledere. Herunder tage højde for elementer som uddannelse, træning, ledelse i dagligdagen, og hvordan det bliver tænkt med ind i finansieringsmodellen.
- Udvikling af en enkel og hurtig proces for godkendelse af teknologier til brug på tværs af kommuner i hele landet.
- Kortlægning af erfaringer fra international best practice for stimulering, implementering og skalering af velfærdsteknologi. Herunder erfaringerne fra Norges Nationale Velfærdsteknologiprogram og National Health Service (NHS) i England.
- Hvordan der iværksættes en uafhængig og kompetent udvælgelse af de 10 teknologiområder, og hvem der skal have ansvar og rådgivningsfunktion for dette. Her kan eksempelvis et nationalt videnscenter overvejes.
4. Skab et nationalt overblik over datainfrastrukturen på velfærdsområdet.
Velfærdsteknologilab’et anbefaler at, der med inspiration fra Nationalt partnerskab for sundhedsdata,
datainfrastrukturen kortlægges og styrkes nationalt på følgende centrale områder:
- Adgang til data for forskning, kvalitetsudvikling og innovation på velfærdsområdet.
- Hvem der skal henholdsvis eje og have adgang til hvilke data på velfærdsområdet, og hvordan data om eksempelvis borgeren bliver opbevaret.
- Udvikling af nationale dataetiske retningslinjer for brug af data.
- Hvordan datakvaliteten øges og udvikles på velfærdsområdet.
- Hvordan velfærdsteknologi og systemarkitekturen på ældre- og socialområdet nemt kan integrere mellem leverandører af teknologi og aftagere af teknologi. Implementering af eksisterende teknologi og styrkelse af mulighederne for at udvikle velfærdsteknologi i samarbejder mellem flere aktører.
Hvad er velfærdsteknologi?
Der findes flere forskellige definitioner af velfærdsteknologi. Velfærdsteknologi er en bred betegnelse over en række teknologier, der anvendes på velfærdsområdet. Velfærdsteknologi finder blandt andet anvendelse inden for medicinhåndtering, skærmløsninger, vende- og løfteteknologi, sensorteknologi, AI m.m.
Andre udfolder velfærdsteknologi på følgende vis:
Kommunernes Landsforening
Velfærdsteknologi er en bred vifte af konkrete, borgernære teknologier, som typisk indgår i relationerne mellem medarbejdere og borgere; børn som voksne, med behov for hjælp og støtte.
Danish.Care
Velfærdsteknologi er teknologiske og digitale redskaber, der kan understøtte borgere i deres dagligdag. Velfærdsteknologi kan medvirke til, at mennesker med nedsat funktionsevne i alle aldre bliver mere selvhjulpne.
En forlængelse af Velfærdsrådets arbejde
Velfærdsteknologilab’et er igangsat i forlængelse af Velfærdsrådets arbejde med anbefalinger til at fremtidssikre velfærden. Velfærdsrådets rapport udkom april 2023 med 12 anbefalinger til en velfærd, der holder. Velfærdsteknologilab’et har arbejdet videre med 3 af disse anbefalinger:
#10 Nemmere udveksling af viden og data skal styrke indsats og forebyggelse
Velfærdsrådets anbefalinger

Anbefaling #1: Rette hjælp i rette tid for mennesker med komplekse problemer
Hvordan sikres mennesker med komplekse problemer en mere helhedsorienteret indsats med inddragelse af både borgerens konkrete perspektiv og medarbejdernes faglighed?

Anbefaling #2: Flere frivillige og mere civilsamfund i løsningen af velfærdsudfordringer
Kan rammerne om civilsamfundet styrkes, så det i højere grad kan bidrage til at løse de store velfærdsudfordringer? Hvordan kan vi styrke civilsamfundets rolle i velfærden, så flere engagerer sig?

Anbefaling #3: Velfærdsuddannelser der matcher fremtidens behov
Kan vi revidere økosystemet af de uddannelser, der uddanner fremtidens medarbejdere i velfærdsfagene? Hvordan får vi flere til at vælge velfærdsuddannelserne og gennemføre dem? Hvordan sikrer vi, at de nyuddannede er klar til den faktiske opgave ude i praksis? Og hvordan skaber vi faglige udviklingsmuligheder, som ikke fjerner den fagprofessionelle fra de borgernære opgaver?

Anbefaling #4: Arbejdspladser der både kan tilbyde fleksibilitet og forudsigelighed til medarbejderne
Kan det blive lettere for fast- og fuldtidsansatte i velfærdssektorerne at opnå bedre muligheder for medindflydelse og fleksibilitet, så ansættelser i højere grad kan tilpasses behov og livsstil i de forskellige liv, medarbejderne lever?

Anbefaling #5: Nemmere at få anerkendelse for uformelle kompetencer
Hvordan kan det blive enklere for den enkelte og for virksomheder at finde den korteste og billigste vej til opkvalificering?

Anbefaling #6: Samarbejde og fleksibilitet om opgaverne - rette kompetencer til rette opgaver
Kan manglen på kvalificerede medarbejdere i sundheds- og velfærdsfagene imødekommes ved, at man udfordrer faggrænser, styrker samarbejdet mellem faggrupper og skaber mere fleksibilitet i opgaveløsningen?

Anbefaling #7: Velfærdsinstitutioner skal kunne levere skræddersyede tilbud til borgerne
Kan der skabes større mangfoldighed i velfærdstilbuddene til gavn for borgerne ved, at alle velfærdsinstitutionerne – offentlige og ikke-offentlige –får øgede frihedsgrader til at tilbyde borgerne en bredere vifte af tilbud?

Anbefaling #8: Øget samarbejde og sammenhæng mellem sektorer – herunder bedre rammer for sociale effektinvesteringer
Hvordan skaber vi stærkere incitamenter til, at der kan laves investeringer eller igangsættes indsatser, der her og nu er udgiftskrævende, mens gevinsten ligger i en anden forvaltning eller langt ude i fremtiden? Er der nogle områder af velfærden, der er særligt velegnede til sociale investeringer?

Anbefaling #9: Bedre partnerskaber mellem offentlige og ikke-offentlige samfundsaktører
Hvordan får vi skabt bedre partnerskabsmodeller, der i højere grad end i dag inviterer til, at de ikke-offentlige samfundsaktører kan og vil bidrage til danskernes velfærd, sundhed og forebyggelse?

Anbefaling #10: Nemmere udveksling af viden og data skal styrke indsats og forebyggelse
Danmark er på mange måder et foregangsland, når det handler om digitalisering af sundhed og velfærd. Men hvordan kan vi blive bedre til at bruge vores viden og data på tværs af sektorer til gavn for borgerne?

Anbefaling #11: Styrke udbredelsen af velfærdsteknologi
Hvordan fremmes udbredelsen af – og investeringer i – velfærdsteknologi? Nogle barrierer er økonomiske og juridiske, men der kan også være modstand blandt borgere, pårørende eller i implementeringen på den enkelte arbejdsplads.

Anbefaling #12: Digital velfærd til gavn for borgerne
Kan vi sætte yderligere skub i digitaliseringen af velfærdsområdet? Og hvilke velfærdsområder egner sig særligt i den forbindelse?
Kontakt


Offentlig-Privat Samarbejde
Malene Jæpelt
Fagchef for offentlig-privat samarbejde

Sundhed & Life Science
Laura Duus Dahlin
Fagchef for Digital sundhed og Innovation