;
Gemt

Nu må alkoholfrie og alkoholholdige produkter markedsføres sammen

09. januar 2024

Det er nu tilladt at markedsføre flere produkter sammen, hvoraf nogle er alkoholfrie og nogle er alkoholholdige. Der må dog forsat ikke kunne ske en forveksling mellem alkoholfrie og alkoholholdige produkter.

NB: Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2024.

På baggrund af udviklingen i alkoholfrie alternativer har Alkoholreklamenævnet fundet anledning til at foretage en opdatering af retningslinjerne 5.

Af de eksisterende retningslinjer fremgår det, at alkoholfrie produkter ikke må markedsføres sammen med alkoholholdige produkter. Det betyder i praksis, at det ikke er tilladt at markedsføre et samlet produktsortiment, hvoraf en eller flere produkter er alkoholfrie.

Bestemmelse kan besværliggøre virksomhedernes mulighed for at gøre forbrugeren opmærksom på, at det er muligt at tilvælge et alkoholfrit alternativ. Men da Alkoholreklamenævnet ikke ønsker at begrænse udbredelsen af alkoholfrie alternativer ændres bestemmelsen nu.

Der laves følgende ændring i § 2 stk. 5 i Alkoholreklamenævnets Retningslinjer:

  • 2 stk. 5 Markedsføring af alkoholholdige drikkevarer indeholdende 0,5 eller derunder volumenprocent alkohol må ikke kunne forveksles med eller markedsføres sammen med alkoholholdige drikkevarer indeholdende over 0,5 volumenprocent alkohol.

For at tydeliggøre intentionen om, at alkoholfrie og alkoholholdige produkter fortsat ikke må kunne forveksles, indsættes nedenstående tilføjelse til bemærkningerne til § 2: 

Ved markedsføring af alkoholholdige drikkevarer må der ikke kunne ske en forveksling mellem alkoholfrie (mindre end 0,5 volumenprocent alkohol) og alkoholholdige drikkevarer (mere end 0,5 volumenprocent alkohol). Vurderingen af om markedsføringen indeholder elementer, der skaber uklarhed om, hvorvidt der er tale om markedsføring af alkoholfrie drikkevarer eller alkoholholdige drikkevarer sker ud fra en helhedsvurdering, herunder om det fremgår tydeligt, at et produkt er alkoholfrit.

Du kan finde Alkoholreklamenævnets Retningslinjer og afgørelser på www.alkoholreklamenaevnet.dk

 

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil