{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. juni 2024
Mode- og tekstilbranchens klimaaftryk skal ned.
Det har EU et erklæret mål om, og derfor introducerer EU-Kommissionen mere end 16 direktiver og forordninger frem mod 2030.
Det skal skabe økonomiske incitamenter, der får virksomhederne til at producere tøj og tekstiler af højere kvalitet og holdbarhed. Der kommer også fokus på genanvendelse, og så bliver der indført et digitalt produktpas, som betyder, at virksomhederne bliver mødt med bindende krav til design, dataindsamling og markedsføring.
Den nye lovgivning bliver hilst velkommen af Dansk Erhverv:
”Det er et rigtigt skridt, mener vi, fordi det kan fremme den grønne omstilling, som er nødvendig,” forklarede Marie Josephine Mustelin, som er konsulent i Dansk Erhverv, da hun var i TV2 News for at sætte ord på de kommende regler.
Det er dog ikke kun miljøet og klimaet, der kan få gavn af de kommende EU-regler. Det kan de danske modevirksomheder også, siger Marie Josephine Mustelin og peger på, at danske modevirksomheder afsætter op til 80 procent af deres varer på det europæiske marked:
”I stedet for at skulle forholde sig til en masse forskellige nationale regler, så skal alle virksomheder spille efter de samme regler i alle 27 medlemslande. Det er godt for de danske virksomheder, der rigtig gerne vil denne omstilling.”
Det må ikke blive regler for reglernes skyld
Selvom Dansk Erhverv bakker op om de kommende regler, er der også en vis bekymring for, at især de mindre virksomheder kan blive ramt af en papir-mur eller fare vild i en regeljungle:
”De krav, der er under udarbejdelse, skal være implementerbare. Det arbejde, som små og store tekstilvirksomheder skal i gang med, skal have en reel reduktionseffekt, men vi skal undgå, at virksomhederne oversvømmes af et hav af forskellige rapporteringsark, de skal udfylde,” forklarer Marie Josephine Mustelin.
Husk virksomhederne udenfor EU
En anden bekymring går på, hvorvidt den kommende lovgivning håndhæves ordentligt, så alle aktører, der har et medansvar for de produkter, der passerer EU’s grænser også stilles til ansvar. Al tekstil og tøj, som den danske forbruger kan få sendt til Danmark fra virksomheder udenfor EU, bør med andre ord overholde samme krav, som dem, de danske og europæiske virksomheder bliver underlagt.
”Hvis ikke det sker, vil det skabe en unfair konkurrencesituation, men det vil også skade den grønne omstilling,” siger Marie Josephine Mustelin. Hun uddyber:
”I øjeblikket ser vi eksempelvis, at online markedspladser og distributører, som Shein og Temu ikke overholder de samme regler som danske og europæiske virksomheder. Med andre ord, vælter det ind med produkter på det europæiske marked i et tempo, som europæiske virksomheder ikke kan holde med, fordi de eksempelvis skal sikre, at produkterne, de sælger, ikke indeholder farlige kemikalier eller er sundhedsskadelige. Det skal vi have sat en stopper for – for klimaet, miljøet og virksomhedernes skyld.”