;
Gemt

Forbrugerne tror, at Temu er ansvarlige for produkternes sikkerhed. De tager (desværre) fejl

20. juni 2024

De danske forbrugere ved godt, at Temu har en lemfældig omgang med produkter og sikkerhed. Alligevel shopper de løs på den kinesiske platform. Det understreger behovet for politisk handling, lyder det fra Dansk Erhverv, som vil have Temu underlagt strengere regler.

Lave priser, stort udvalg og hurtig levering.

Temus forretningsmodel lyder næsten for god til at være sand. Og det er den da også.

Flere analyser har i hvert fald vist, at forbrugerne risikerer at modtage farlige og skadelige produkter, når de handler på den kinesiske platform.

Det ved de danske forbrugere tilsyneladende godt – i en ny analyse fra Dansk Erhverv vurderer 4 ud af 10 i hvert fald, at de er dårligere stillet i forhold til produktsikkerhed, når de handler hos Temu, end hvis de handlede hos en dansk netbutik.

Det får dem dog ikke til at droppe platformen, som nu er den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Det kommer ikke bag på Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”Det understreger bare, at vi ikke kan eller skal lægge ansvaret over på forbrugerne. Hvis forbrugerne skal være sikre på, at de ikke køber farlige produkter, og danske virksomheder ikke skal kæmpe en unfair kamp mod Temu, så skal politikerne skride ind overfor Temu og sørge for, at de – ligesom danske og europæiske virksomheder – tager ansvar for de produkter, de sælger.”

Nej, Temu er ikke ansvarlig
E-handelsdirektøren henviser til, at Temu i øjeblikket ikke er ansvarlig for de produkter, der sælges via platformen. Det tror halvdelen af forbrugerne dog. 

”Forbrugerne tager fejl, men jeg kan godt forstå dem, for de burde have ret. Det er i vores øjne dybt urimeligt, at Temu kan drive målrettet virksomhed mod EU's forbrugere og bare give ansvaret og skylden videre til sælgerne i Kina, som man meget dårligt kan se, hvem er. Det er stik modsat, hvad danske og europæiske virksomheder kan, og det er simpelthen unfair,” siger Niels Ralund. 

”Det giver en falsk tryghed og en forvrænget virkelighed for kunderne, som er en klar fordel for Temu. Derfor er vi glade for, at Tænk og andre har været ude at advare mod at handle på Temu. Imens vi kæmper for at, der bliver ført kontrol og kommer nye lige og rimelige regler for Temu og alle de andre onlinemarkedspladser, så er der behov for, at budskabet om de farlige produkter og det manglende ansvar gentages, så forbrugerne i det mindste ved, at de risikerer at ende med farlige produkter og manglende hjælp, når de handler hos Temu,” uddyber han. 

Hent E-handelsanalysen herunder

 

E-handelsanalysen maj 2024

pdf

Download

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent