Gemt

Dansk Erhverv og Selveje Danmark til borgmestre: Husk at genberegne takster

18. marts 2024

Dansk Erhverv og Selveje Danmark har sendt et brev til en række af landets borgmestre. I brevet opfordrer de kommunerne til at genberegne taksterne til deres selvejende og private leverandører af hjemmehjælp og plejehjemspladser, da de nye, offentlige overenskomster medfører en betydelig lønstigning. Denne lønstigning skal afspejles i de lønomkostninger, der indgår som en del af de selvejende og private leverandørers takster.

Onsdag d. 13. marts har Dansk erhverv og Selveje Danmark sendt et brev til en række af landets borgmestre, hvor vi opfordrer kommunerne til at genberegne deres takster til selvejende og private leverandører, der modtager en takst baseret på, hvad det vil koste kommunen at levere samme tilbud.

Nye offentlige overenskomster giver betydelige lønstigninger
De nye offentlige overenskomster indeholder en lønstigning allerede fra d. 1. april på knap 6 procent. Når en kommune beregner, hvad en selvejende eller privat leverandørs takst skal være, fylder lønomkostninger ca. 80 procent af den samlede takst.

Derfor vurderer Dansk Erhverv og Selveje Danmark også, at der i dette tilfælde er tale om en så betydelig lønstigning for de kommunalt ansatte, at det er nødvendigt at genberegne taksten for at få alle omkostningerne med.

Dansk Erhverv og Selveje Danmarks brev kan læses i sin helhed herunder:

Pr. 1. april 2024 træder de nye, offentlige overenskomster i kraft, og dermed følger betydelige lønstigninger på 8,8 % over de kommende to år for de kommunalt ansatte medarbejdere.

Dette har selvsagt stor betydning for den kommunale økonomi på ældreområdet, der som følge heraf vil opleve en markant stigning af lønomkostningerne. De nye, offentlige overenskomster har imidlertid også stor betydning for de private og selvejende leverandører, som leverer hjemmehjælp og driver friplejehjem til de ældre borgere i kommunen.

Det skyldes, at leverandørernes afregningspriser meget ofte er fastsat på baggrund af netop kommunernes egne omkostninger ved driften af den kommunale ældrepleje. I medfør af henholdsvis serviceloven og friplejeboligloven har kommunerne pligt til løbende at sikre sig, at leverandørernes afregningspriser stemmer overens med de kommunale omkostninger. Det indebærer, at når de offentlige enhedsomkostninger stiger, så skal leverandørernes afregningspriser følge tilsvarende med.

Efter vores klare opfattelse er der med de nye offentlige overenskomster tale om så væsentlige omkostningsstigninger, at der uden tvivl vil skulle foretages en genberegning af de kommunale omkostninger, så det sikres, at afregningspriserne svarer til de kommunale omkostninger.

Det er samtidigt vigtigt at være opmærksom på, at de private leverandører siden indgåelsen af de private overenskomster sidste år allerede er underlagt forøgede lønomkostninger, som de fortsat ikke er kompenseret for, idet afregningspriserne som nævnt alene beregnes på baggrund af de kommunale omkostninger.

På den baggrund opfordrer vi på vegne af Dansk Erhverv og Selveje Danmark din kommune til at foretage en genberegning af afregningspriserne for kommunens private og selvejende leverandører på ældreområdet. Det er en afgørende forudsætning for, at der kan være fair og lige konkurrence mellem kommunale og ikke-kommunale leverandører om at levere den bedst mulige ældrepleje til gavn for de ældre borgere i kommunen.

Vi står naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse af sagen.

Med venlig hilsen

Jon Krog                                                                                    Morten Jung

Branchedirektør                                                                            Markedschef

Kontakt

Selveje Danmark

Jon Krog

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil