Spring til indhold

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

31. oktober 2024

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Salget i forbindelse med Black Friday 2024 vil overgå salget sidste år. Det er i hvert fald forventningen hos de danske netbutikker, viser nye tal fra Dansk Erhverv.

Hver fjerde butik forventer, at salget bliver mindst 25 procent større, mens 55 procent forventer, at det bliver det samme.

Hos Dansk Erhverv håber e-handelsdirektør Niels Ralund, at netbutikkerne får ret.

”Både inflation og renter er faldet, og danskerne har fået flere penge mellem hænderne, så det taler for, at de vil bruge flere. Alligevel ser vi en lav forbrugertillid, og der er stadig ikke særligt god gang i privatforbruget. Det gør det svært at spå, men jeg håber og tror, at mange forbrugere griber muligheden for at gøre et godt køb i forbindelse med Black Friday.”

Grafik: Hvordan forventer I, at Black Friday går sammenlignet med sidste år?

Black Friday på en lønningsdag
Årets Black Friday falder i år den 29. november, som for mange er en lønningsdag. Det kan meget vel få betydning for omsætningen, vurderer Niels Ralund.

”Det skete også i 2019, og her tog forbruget et stort spring på selve dagen i forhold til året før. Det formoder jeg sker igen i et vist omfang.”

”Siden 2019 har rigtig mange butikker dog valgt at udvide Black Friday til Black Week og Black Month, og det har betydet, at salget på selve Black Friday er mindre. Jeg tror på en flot fredag på grund af sammenfaldet, men ikke så markant som tidligere år med lønningsdagssammenfald – til gengæld vil den formentlig være markant større end en almindelig fredag.”

Ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse der blot 14 procent af butikkerne, der kun kører med tilbud på selve fredagen. Knap hver tredje begynder i uge 47 – altså to uger før.

Grafik: Hvonår begynder og slutter I med tilbud?

Temu bekymrer
I forhold til tidligere år er der i år kommet et nyt element, som de danske butikker skal forholde sig til; Temu.

Den kinesiske platform er braget ind på den danske e-handelsscene og er den næstmest benyttede netbutik blandt danskerne. Og det er ikke utænkeligt, at Temu kan få indflydelse på årets salg, vurderer Niels Ralund:

”Vi kan nok godt forvente, at Temu vil gå all in på både marketing og salg i forbindelse med Black Friday, og det kan godt påvirke salget. Jeg vil dog håbe, at forbrugerne både vil tænke på egen sikkerhed og danske virksomheders bidrag til fælleskassen, når de går på jagt efter gode tilbud.”

Black Friday deler vandene, men 7 ud af 10 tjener penge på dagen
Siden Black Friday kom til Danmark, har det amerikanske udsalgskoncept delt vandene hos danske netbutikker. Nogle så det som en mulighed for at skabe salg og gode kunderelationer, mens andre var frustrerede over at sælge varer billigt – især op til jul.

Sådan er det stadig. 44 procent ser Black Friday som en fordel, mens 40 procent ser Black Friday som et mareridt.

”Jeg forstår godt begge synspunkter,” siger Niels Ralund og uddyber:

”Heldigvis er butikkerne blevet så gode til at time og optimere deres indkøb og marketing, at langt, langt de fleste tjener penge på Black Friday. Det gør mig glad, for jeg har meget svært ved at forestille mig, at Black Friday pludselig ikke ville være her.”

I 2023 blev der omsat for knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday og Black Week i Danmark.

 

E-handelsbarometer Q3 2024: Extra fokus: Black Friday (og Singles Day)
pdf

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent