Gemt

Ny vejafgift for lastbiler vil øge transportomkostningerne markant

11. oktober 2024

Den kommende vejafgift for lastbiler kan medføre markante stigninger i omkostningerne for danske transportvirksomheder. Det konkluderer en ny analyse fra COWI. Dansk Erhverv forventer, at vejafgiften vil føre til højere fragtpriser, som i sidste ende vil lande os forbrugerne.

Efter nytår skal vognmænd betale en højere pris for at køre på det danske vejnet, når den kilometerbaserede vejafgift bliver en realitet. Det vil påvirke vognmændenes omkostninger til transport i opadgående retning.

Det viser en analyse, som konsulenthuset COWI har lavet for Dansk Erhverv. Analysen undersøger, hvor meget vognmændenes omkostninger kan forventes at stige med som følge af vejafgiften. Der er analyseret på forskellige kørselsscenarier med både el- og diesellastbiler i forskellige vægtklasser, da der er mange variable, der spiller ind.

"For vognmændene betyder vejafgiften, at deres omkostninger til at udføre samme transportydelse stiger i forhold til i dag. Den regning forventes vognmændene at sende videre til deres kunder, som i sidste ende sandsynligvis vil lade forbrugerne betale," siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.

Læs analysen her

Analysen viser, at vejafgiften rammer kørsel med diesellastbil hårdest, da afgiftssatserne tager højde for CO2-udledningen. I dag kører 97 pct. af den danske lastbilflåde på diesel. Der er dog tale om eksempler, og for den enkelte lastbil kan niveauet variere, fordi der er mange variabler og individuelle forhold, der gør sig gældende.

”Vi ser, at vognmændene i de seneste år er blevet pålagt flere og flere administrative byrder. Vejafgiften er ingen undtagelse, da den er en kompleks størrelse, der udfordrer mange vognmænd på deres setup og nye krav fra kunderne,” lyder det fra Jesper Kronborg og tilføjer:

”Resultaterne af analysen understreger, at der er behov for at sikre en hurtig udmøntning af de rammevilkår, der kan accelerere den grønne omstilling af den tunge transport. Det er fx vigtigt med en effektiv, hurtig og øget udmøntning af puljen til køb af ellastbiler, depotladning og destinationsladning, så flere kan komme over og køre på den lave kilometer-takst.

Der er også behov for at accelerere øvrige tiltag til effektivisering og grøn omstilling af den tunge transport, som fx finansiering af tilslutningsanlæg og omkoblingspladser til brug af dobbelttrailere, så man kan transportere mere gods med samme trækker.”

COWI’s analyse er baseret på et regneværktøj, der viser vejafgiftens konsekvenser ved forskellige kørselsscenarier.

Du kan se vejafgiftsberegneren her

Disclaimer: Vejafgiftens betydning for omkostningerne afhænger af en lang række individuelle forhold, såsom antal kørte km på det afgiftsbelagte vejnet, eller i miljøzoner, lastbilens vægt og CO2-emissionsklasse og mange andre forhold, som skal tages i betragtning.

Omkostninger ved kørselsafgifter for lastbiler

pdf

Download

Road charge and cases

pdf

Download

Vejafgiftomkostningsberegner

xlsx

Download

Om vejafgiften

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler over 12 ton, som benyttes til godstransport, betale en kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift.

Afgiftssatsen pr. km bliver fastsat på baggrund af:

  1. Lastbilens vægtklasse (der er 4 vægtklasser)
  2. Lastbilens CO2-emissionsklasse (der er 5 emissionsklasser)
  3. Om lastbilen kører på det afgiftsbelagte veje, og om det foregår på det øvrige vejnet eller indenfor en miljøzone (tillæg på 50 pct.)

Du kan se afgiftssatserne her
Afgiftssatserne vil stige i 2028 og igen i 2029.

Fra 1. januar 2025 omfatter det afgiftsbelagte på størstedelen af statsvejnettet og dele af det kommunale vejnet (ca. 10.900 km). Se Vejdirektoratets kort over veje med vejafgifter her.

Det er intentionen, at hele det offentlige vejnet vil være omfattet (cirka 75.000 km) fra 1. januar 2028.

Det er intentionen, at vejafgiften fra 1. januar 2027 skal gælde for lastbiler på 3,5 ton og derover.

Find mere info om vejafgiften her

 

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent