Gemt

Forbrugerombudsmanden skærper tilsyn med grøn markedsføring og influenters reklamer

17. september 2024

Forbrugerombudsmanden varsler en skærpelse af tilsynet med grøn markedsføring og reklamer rettet mod børn og unge. Dette fremgår af årsberetningen for 2023, hvor det understreges, at der fremover vil blive grebet hårdere ind over for overtrædelser på disse områder. 
 

Efter flere års fokus på at vejlede virksomheder om reglerne for bæredygtighed og markedsføring mod børn og unge, vil Forbrugerombudsmanden nu i højere grad tage konkrete skridt mod overtrædelser. I 2023 har Forbrugerombudsmanden allerede politianmeldt fire virksomheder for greenwashing, hvor de har markedsført sig som mere miljøvenlige, end de reelt var. Samtidig er der blevet afholdt informationsmøder med influenter og virksomheder for at sikre, at reglerne om skjult reklame og markedsføring mod børn og unge bliver overholdt. 

Tilsynet skærpes også overfor influenter, der har mange børn og unge som følgere, og de virksomheder, der benytter sig af influenter i deres markedsføring. "Børn og unge har krav på særlig beskyttelse mod markedsføring af produkter som alkohol og andre uegnede varer", udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen. 

Årsberetningen viser også, at Forbrugerombudsmanden i 2023 har afsluttet 7.721 sager, hvoraf omkring 1.600 blev afvist, mens næsten 1.000 blev sendt videre til andre myndigheder eller ankenævn. I det kommende år forventes fokus på urimelige aftalevilkår og skærpet tilsyn med markedsføringsreglerne at blive yderligere intensiveret. 
  
Du kan finde Forbrugerombudsmandens årsberetning her

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil