{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. august 2025
Sådan er reglerne om fortrydelse
Forbrugerne har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor varen er leveret, når de handler online.
Ved fortrydelse af aftalen skal forbrugeren have hele købesummen og de oprindelige fragtomkostninger retur.
Delvis fortrydelse
Reglerne gælder dog alene i de tilfælde, hvor forbrugeren fortryder hele købet. Det er dog meget normalt, at forbrugerne kun fortryder dele af købet. Det kan jo være, at de har bestilt fire trøjer, men kun ønsker at beholde de to.
Forbrugerombudsmanden vurderede i 2016, at du som butik ikke er forpligtet til at give dine kunder mulighed for delvis fortrydelse. Hvis du vil give dine kunder mulighed for kun at fortryde dele af deres køb, så er det vigtigt, at du skriver et punkt om det i dine handelsbetingelser. I de situationer bliver det nemlig afgørende, hvad der er aftalt mellem dig og dine kunder omkring fragtomkostningerne.
Det kan du skrive i dine handelsbetingelser
Hvis du vil give dine kunder mulighed for delvis fortrydelse og samtidig sikre, at du ikke skal returnere de oprindelige fragtomkostninger til dem, så er det vigtigt, at du har et punkt om delvis fortrydelse i dine handelsbetingelser. Dansk Erhverv anbefaler, at du under dit afsnit om fortrydelse har et punkt, der hedder ”Delvis fortrydelse”. Her bør du skrive:
”Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne.”
Da delvis fortrydelse er udenfor lovens regler og dermed lidt usædvanligt, anbefaler Dansk Erhverv, at du skriver overskriften ”Delvis fortrydelse” med fed skrift, så punktet er fremhævet, og der er større sandsynlighed for, at forbrugerne får læst det.
Hvad hvis jeg ikke skriver noget om fragtomkostningerne?
Hvis du tillader delvis fortrydelse, men ikke har skrevet noget om fragtomkostningerne, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugerne vil have krav på at få tilbagebetalt alle de oprindelige fragtomkostninger på samme måde, som hvis de havde fortrudt hele købet.
Skal forbrugerne selv betale for at returnere varen/varerne?
Ja, det er udgangspunktet i forbrugeraftaleloven, at forbrugerne selv skal betale returfragten, når de benytter sig af fortrydelsesretten. Du skal dog sørge for, at det står i dine handelsbetingelser, at de selv skal betale for returfragten. Hvis ikke du skriver, at forbrugerne skal betale, så kommer du til at betale for returfragten, og de gælder både ved hel og delvis fortrydelse.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til fortrydelsesretten eller andre forbrugerretlige regler, så er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister