Medlemmerne spørger: Skal jeg bruge “double opt-in” ved tilmelding til mit nyhedsbrev?
Flere nyhedsbrevssystemer tilbyder en såkaldt “double opt-in”-funktion, hvor brugeren skal bekræfte sin tilmelding via e-mail, før den bliver endelig. Men er det et lovkrav? Få svaret her.

Der findes ikke et direkte lovkrav i hverken markedsføringsloven eller GDPR om, at virksomheder skal anvende double opt-in.
Lovgivningen kræver blot, at der foreligger et gyldigt samtykke, før man må sende elektronisk markedsføring, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Samtykket skal være frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt, jf. markedsføringslovens § 2, nr. 14.
Double opt-in bruges dog af mange virksomheder som en ekstra sikkerhedsforanstaltning:
- Det sikrer, at e-mailadressen tilhører den person, der faktisk tilmeldte sig.
- Det mindsker risikoen for spam og ugyldige samtykker.
- Det giver bedre dokumentation i tilfælde af kontrol eller klage.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.
Andre læser også
Virksomhed får bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer: Få helt styr på reglerne
Retten i Næstved har idømt en netbutik en bøde på 400.000 kroner for ikke tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne udover prisen for det købte produkt også blev tilmeldt et løbende abonnement. Læs med og forstå reglerne.
Er du også i tvivl? Her er svarene på tre GDPR-spørgsmål, der går igen og igen
Der er flere gode grunde til at have styr på GDPR. Her får du svar på tre spørgsmål, Dansk Erhvervs jurister ofte får. Og på vores kommende kurser får du helt styr på reglerne, så du undgår at bryde dem.
Kontakt