3 ting du kan lære af Matas’ vilde forvandling
Da Gregers Wedell-Wedellsborg i 2017 tiltrådte som topchef i Matas, tvivlede mange på, om kæden kunne overleve i den digitale tidsalder. I dag står virksomheden som et af de bedste eksempler på, hvordan e-handel og fysiske butikker kan styrke hinanden. Det skyldes blandt andet en impulsiv mail, fortalte den afgående topchef på E-handelskonferencen.

Gregers Wedell-Wedellsborg havde ikke været topchef Matas i mere end halvanden uge, før han tog en stor og impulsiv beslutning, der vendte op og ned på virksomhedens fremtid.
Han skrev simpelthen ud til de knap 1,5 millioner medlemmer af Club Matas og spurgte, hvordan kæden kunne blive bedre.
3 timer senere havde han fået 10.000 svar.
Behov for ny strategi
Topchefen havde i høj grad også fået noget at tænke over.
For svarene handlede imod hans forventning ikke om nye teknologiske løsninger, billigere varer eller hjemmelevering.
De handlede om mennesker. Om medarbejderen i butikken, der kendte ens navn, eller den rådgivning kunden fik foran hylden. Det var dem, der fik kunderne i Matas. Og det var dem, Matas skulle satse på.
Det overraskede topchefen, der ellers havde tænkt, at der ”godt nok var mange ansatte ude i de butikker,” og at meget kunne digitaliseres.
Og hvad gør man så? Holder fast i sin strategi eller lytter og tilpasser sig?
For Gregers Wedell-Wedellsborg var svaret klart.
Strategien blev ændret: Matas skulle ikke bare sælge varer, men skabe livslange relationer. Den menneskelige kontakt og den digitale teknologi skulle være hinandens forudsætninger fremfor konkurrenter.
For når kunderne handlede online, kunne det skabe liv i butikkerne, og når medarbejderne i butikkerne rådgav kunderne, kunne det skabe aktivitet på nettet. Omnichannel blev selve kernen i Matas’ måde at tænke forretning på.
Ud fra det gik de stribede fra Allerød i gang. Nye kræfter, der kunne noget med data, handel og teknologi blev hentet ind med klar besked om, at det digitale skulle styrkes, men at medarbejderne i butikkerne i højere grad skulle indtænkes i den digitale strategi.
Det virkede. Matas tog markedsandele online, styrkede salget i butikkerne og vandt den ene E-handelspris efter den anden.
3 ting du kan lære af Matas’ succes 1: Inddrag dine kunder og lyt til deres svar 2: Vær ikke bange for at sadle om, hvis strategien ikke passer til kundernes ønsker 3: Ting tager tid, og du kan ikke haste store omstillinger igennem uden at lytte til alle dele af forretningen |
Black Friday hver dag
Hop til marts 2020. Coronakrisen rammer, og deler ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg groft sagt virksomhederne i to grupper: Dem, der lider, og dem, der blomstrer.
Matas hørte til den sidste gruppe og stod oven i det i en rigtig god position. Alt digitalt var på plads og butikkerne kunne, fordi de solgte medicin, holde åbent. Det førte til Black Friday-lignende salg hver dag.
Det gav øget overskud og mindre gæld.
Og førte til to vigtige beslutninger.

For det første valgte virksomheden at bruge penge på at sende flere unge medarbejdere på kursus i mental sundhed. For glade medarbejdere og ledere giver bedre hold, og bedre hold giver gladere kunder.
For det andet investerede virksomheden i den svenske KICKS.
Dermed blev Matas til en nordisk koncern med butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
De to beslutninger har medvirket til, at Matas ifølge topchefen står stærkere end nogensinde.
Og det er nødvendigt. For selvom det på overfladen ligner "smoothe sailing", så ændrer virkelighededen sig ekstremt hurtigt. AI åbner nye muligheder, mens de geopolitiske spændinger giver nye udfordringer.
Dem skal Matas klare uden Gregers Wedell-Wedellsborg. Han skal være topchef i udlandet. Navnet på virksomheden var stort set det eneste, som de hundredvis af lyttere til E-handelskonferencen ikke fik svaret på.
Til gengæld fik de et par opløftende ord med på vejen.
"Fremtinden bliver spændende. Og det er jo også derfor, I er her på
E-handelskonferencen - fordi I vil være klar til den."
Læs også

Anders Hagh vil investere massivt i e-handel: Det er afgørende for vores succes
Med strategien Aspire´28 vil Salling investere 13 milliarder kroner frem mod 2028. En god portion af de milliarder skal gå til at styrke den digitale tilstedeværelse, som er helt afgørende for Sallings fremtidige succes. Det forklarede topchef Anders Hagh, da han gik på scenen til E-handelskonferencen 2025.

Nyt afsnit af E-handel Indefra: Sådan skaber Matas synlighed og trafik i den nye AI-virkelighed
ChatGPT og Google Gemini er i fuld gang med at ændre måden, forbrugerne søger og handler på. I dette afsnit af E-handel Indefra giver Søren Riisager fra Matas dig indblik i, hvordan den E-handelsprisvindende virksomhed forholder sig til forbrugernes nye adfærd.
Kontakt

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent