Anders Hagh vil investere massivt i e-handel: Det er afgørende for vores succes
Med strategien Aspire28 vil Salling investere 13 milliarder kroner frem mod 2028. En god portion af de milliarder skal gå til at styrke den digitale tilstedeværelse, som er helt afgørende for Sallings fremtidige succes. Det forklarede topchef Anders Hagh, da han gik på scenen til E-handelskonferencen 2025.
”Vi skal styrke vores digitale tilstedeværelse markant. For det er afgørende for vores succes.”
Budskabet var klart, da Sallings topchef Anders Hagh indtog scenen til E-handelskonferencen 2025.
Og det er ikke kun ord.
Salling vil frem mod 2028 investere 13 mia. kr. i udvikling af virksomheden, og en væsentlig del af pengene skal gå til at styrke den digitale del af forretningen, udbygge e-handlen og forbedre de digitale kundeoplevelser.
En investering i hele virksomheden
Som tidligere CFO og købmand til fingerspidserne ved Anders Hagh, at investeringer skal skabe værdi. Og det gør investeringer i digitalisering.
“Når vi løfter den digitale forretning, løfter vi også de fysiske butikker. Det har vi set tydeligt i vores stormagasiner, hvor øget onlineaktivitet har ført til højere omsætning i butikkerne,” forklarede Anders Hagh.
E-handlen driver i dag en stor del af væksten i Salling Group uden at kannibalisere på de fysiske butikker. I de kommende år vil det kun fortsætte.
Prøv ting af
Hvad skal pengene bruges på? Ny teknologi?
Blandt andet, forklarede topchefen.
Men også på at eksperimentere og lære. For ifølge Anders Hagh handler digital succes nemlig ikke kun om teknologi, men om at turde prøve ting af og justere undervejs.
Et eksempel er Føtex’ forsøg med hjemmelevering. Det var Sallings vej ind på det voksende marked for digitale dagligvarer, men det blev aldrig den store succes. Derfor trak Salling stikket, lærte af forløbet, og i dag har virksomheden succes med Bilka To Go.
Salling vil også investere i at styrke den digitale kommunikation med kunderne. Ved hjælp af AI og data vil virksomheden skabe mere personlig og relevant kommunikation, blandt andet via apps og loyalitetsprogrammer.
Investeringerne i start-ups skal sikre innovation
Sideløbende med investeringerne i e-handel og digitalisering vil Salling også skrue op for deres innovation. Der skal tænkes nyt. Det kan være svært at gøre i et stort hus.
Derfor har virksomheden oprettet en venturefond, der skal investere i start-ups. Målet er ikke at tjene penge på investeringerne – selvom det vil være ok, som købmanden understregede – nej, målet er at lære nye ting og få friske perspektiver på virksomhedens processer.
For sådan sikrer Salling sig til fremtiden.
Læs også
Brug af vildledende grønne udsagn har kostet en virksomhed en bøde på3,5 millioner kroner. Her kan du se, hvad du kan gøre, hvis du vil kommunikere om grønne tiltag uden at overtræde reglerne og få bøder.
Producentansvaret for emballage er svært at forstå og efterleve. Med vores nye miniguide gør vi det lidt mindre kompliceret og hjælper dig med at forstå både regler og udtryk. Læs med og hent guiden her.
06.11.2025 13.13.54
Black Month er i gang: Her er netbutikkernes forventningerKnap hver tredje netbutik forventer, at årets salg i forbindelse med Black Friday bliver mindst 25 procent større end sidste år. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som du kan dykke ned i her.
06.11.2025 08.53.05
Temu har bidt sig fast – sådan bider du igen9 ud af 10 danskere kender Temu, og 4 ud af 10 har handlet der, viser nye tal fra Dansk Erhverv. Det kalder på politisk handling, der kan skabe fair konkurrence og lige vilkår. Mens du venter på det, kan du gøre flere ting for at tage kampen op mod Temu. Bliv inspireret her.
03.11.2025 09.51.01
Medlemmerne spørger: Skal jeg bruge “double opt-in” ved tilmelding til mit nyhedsbrev?Flere nyhedsbrevssystemer tilbyder en såkaldt “double opt-in”-funktion, hvor brugeren skal bekræfte sin tilmelding via e-mail, før den bliver endelig. Men er det et lovkrav? Få svaret her
Kontakt
Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent