Spring til indhold

Black Friday nærmer sig: Her er 3 facts og gode råd, der kan sikre dig succes på årets store salgsdag

07. oktober 2025

Black Friday rammer igen i år på en lønningsdag, og det kan få forbrugerne til at skrue op for forbruget. Her gør vi dig sammen med Torben Lyse fra s360 klogere på, hvad du kan gøre for sikre, at de handler hos dig.

Der bliver travlt i netbutikkerne til Black Friday 2025
Der bliver travlt i netbutikkerne til Black Friday 2025

1: Lønningsdag løfter købelysten
Den 28. november løber Black Friday 2025 af stablen i Danmark. Og lige præcis den dag får rigtig mange danskere udbetalt løn. Det kan påvirke deres købelyst.

Sidste år faldt Black Friday også på en lønningsdag, og det medførte 39 pct. flere transaktioner via Mobilepay og en omsætning på dagen, der var 43 pct. højere end Black Friday i 2023.

Du kan altså godt forvente, at danskerne er klar til Black Friday.

Det kan du bruge det til:

  • Planlæg dine kampagner ud fra likviditetstiming – lønningsdagen er din største trigger. Overvej at udvide tilbudsvinduet til også at omfatte torsdag aften og weekenden efter, hvor forbrugerne stadig har købelyst og saldo.
  • Brug personalisering i e-mail og CRM-kanaler til at ramme de segmenter, der typisk reagerer hurtigst på “ny løn på kontoen”-signalet.
  • Analyser sidste års data for at finde timing sweetspots – fx hvilke timer dine kunder faktisk købte mest i på Black Friday 2024

2: Gør dig synlig i god tid
Selvom der stadig er mere end en måned til den store dag, så er forbrugerne begyndt at forberede sig. Allerede i begyndelsen af oktober begynder forbrugerne at søge på Black Friday og føje til den mentale indkøbsliste. Vær også opmærksom på Fake Friday, der er fredagen før Black Friday, hvor søgningerne peaker. 

Det kan du bruge det til: 

  • Tænk Black Friday som et forløb, ikke en dag. Opbyg forventning gennem content, teaser-kampagner og early access-lister.
  • Kør remarketing på “wishlist”-publikum: dem, der besøger dine sider nu, men først konverterer i slutningen af november.
  • Overvej en “Black Week Light” – kampagner, der starter ugen inden, så du fanger interessen på Fake Friday og kan fange både de tidlige og de travle forbrugere.
Grafik over søgetidspunkter
Forbrugerne begynder tidligt at søge på Black Firday, kilde s360

3: Det er blevet dyrere at annoncere
Ikke overraskende er det dyrere at annoncere på Meta og Google i Black Month. Og med tanke på, at forbrugerne allerede er bevidste om Black Friday, kan det altså være en god idé at skrue op for marketingmaskinen nu.

Det kan du bruge det til:  

  • Brug oktober til at bygge retargeting-målgrupper, mens klikpriserne stadig er lave. Det gør dine annoncer billigere, når konkurrencen topper.
  • Flyt fokus fra ren performance til CLV (Customer Lifetime Value). Det handler ikke kun om salg på dagen, men også om at få kunder, du kan aktivere igen – måske allerede til jul.
  • Test organiske kanaler og e-mailflows som buffer mod stigende annoncepriser – især hvis du har et stærkt loyalitetsprogram eller nyhedsbrev.
  • Evaluer dine budstrategier ugentligt. Algoritmerne ændrer sig hurtigt i november, og automatiske kampagner kan over- eller underbyde kraftigt.
Grafik viser omkostninger ved kliks
Det er dyrere at markedsføre sig omkring Black Friday, kilde s360

 

3 gode råd fra Torben Lyse, Head of digital growth hos s360

1: Sørg for at have dit produktfeed fuldt optimeret for at sikre maksimal synlighed og kosteffektivitet på Search, Google Free listings & Social.

2: Brug data til at identificere populære produkter & kategorier i vækst, for sikre det rette sortiment prioriteres i din annoncering og priskonkurrenceevne på populære produkter.

3: Start så tidligt som muligt med awareness &  leadopsamlingsinitiativer at nå de tidligere planlæggere og modstå den øgede prisinflation i november.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent