Gemt

9 ud af 10 forbrugere: netbutikkerne har hjulpet os gennem krisen

24. marts 2021

Netbutikkernes popularitet hos forbrugerne er steget under coronakrisen, og de digitale virksomheder bliver anset som en central del af dansk erhvervsliv. Det viser frisk analyse, som ifølge e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, er et velfortjent klap på netbutikkernes skuldre.  

Hent hele E-handelsanalysen for januar nederst på siden.

”Jeg må sige, at jeg blev umådelig stolt og glad på netbutikkernes vegne, da jeg så tallene, fordi jeg ved, hvor hårdt de knokler, og hvor meget den her anerkendelse betyder for dem. Det er et længeventet og meget velfortjent klap på deres skuldre,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, om en ny e-handelsanalyse, som blandt andet konkluderer, at 8 ud af 10 forbrugere mener, at dansk e-handel er en central del af dansk erhvervsliv.  

Det har vi længe sagt i branchen, men det er altid rart at høre det fra forbrugernes egen mund. Netbutikkerne har god grund til at rette ryggen, når de læser analysen.” 

Netbutikkernes popularitet stiger markant 
Netbutikkernes popularitet er vokset i takt med, at e-handlen er buldret frem under coronakrisen, hvor mange forbrugere har købt alt fra dagligvarer til byggematerialer og tøj på nettet

 

”Selvom mange netbutikker har haft voldsomt travlt, har forbrugerne været meget tilfredse med servicen, og 9 ud af 10 forbrugerne vurderer, at netbutikkerne har spillet en central rolle i at hjælpe dem gennem krisen. Det er hamrende flot,” lyder det fra Niels Ralund, som også glæder sig over, at 3 ud af 4 forbrugere mener, at e-handlen hjælper forbrugere, der har svært ved at klare indkøbene selv. 

“Det har især vist sig under coronakrisen, hvor udsatte personer har kunnet undgå fysisk kontakt ved at handle online. I hverdagen uden corona er det også en hjælp for eksempelvis ældre, der ikke kan slæbe varerne selv. Samtidig kan vi se, at et stort flertal af forbrugerne også mener, at netbutikkerne hjælper forbrugere i udkantsområder, fordi de får samme adgang til varer. Forbrugerne anerkender virkelig netbutikkers samfundsmæssige rolle, og det er positivt. 

Hvad de fysiske butikker? 
Der er masser af positive nyheder i analysen, men der er også et par hår i suppen. Det mest iøjnefaldende er, at 5 ud 6 forbrugere mener, at den øgede e-handel går ud over de fysiske butikker. Debatten om e-handel vs. fysiske butikker er ikke ny, og netbutikkerne har igennem flere år fået skylden for butikslukninger. Under coronakrisen har debatten dog heldigvis fået flere nuancer, vurderer Niels Ralundsom har oplevet et forsigtigt holdningsskifte hos virksomhederne.  

Mange virksomheder har haft travlt med at åbne for nethandel, og flere kommuner og handelsstandsforeninger har også lavet digitale markedspladser for at hjælpe butikkerne. E-handel bliver i stigende grad set som en nødvendig del af forretningen, der kan åbne døren for både eksisterende og nye kunder. Det er i mine øjne den helt rigtige vej at gå, og det vil forhåbentligt fortsætte, når vi kommer på anden side af krisen.” 

Samtidig glæder jeg mig også over, at over halvdelen af forbrugeren mener, at netbutikkerne skaber danske arbejdspladser. Det har i den grad også været tilfældet under krisen, hvor rigtig mange netbutikker har haft travlt med at ansætte nye kolleger,” slutter Niels Ralund.  

Er du medlem af Dansk Erhverv, kan du hente E-handelsanalysen ved at logge ind. 

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent