; ;
Gemt

Kampagne skal styrke erhvervslivets stemme

BAGGRUND

”Brug handlekraften, Danmark” er navnet på en ny kampagne fra Dansk Erhverv, der sætter fokus på, hvad vi skal leve af i fremtiden. For vi skal handle nu, hvis vi skal sikre fremtidens velfærd og sammenhængskraft.

Hvad er det, Danmark kan?

Sådan spørger Dansk Erhverv i en ny kampagne og fremhæver, at dansk erhvervsliv har en særlig evne til at se muligheder. En evne til at gøre forhindringer til forretninger. Kort sagt, handlekraft.

En handlekraft, vi som samfund har brug for. Særligt lige nu, hvor vi står overfor en række udfordringer.

 ”I Dansk Erhverv mener vi, at der er brug for en fornyet debat om, hvad vi skal leve af i fremtiden. Tiden er kommet til, at vi får sat erhvervslivet på dagsordenen. Der er brug for en klar vision om, hvordan vi skal finansiere velfærden i fremtiden. Hvordan vi skal skabe arbejdspladser, velstand og fremgang,” siger Morten Langager, direktør for Politik, Analyse & Kommunikation i Dansk Erhverv.

Derfor siger vi i Dansk Erhverv nu højt, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det er vores vision.

”Vi har som erhvervsliv ikke været gode nok - og politikerne heller ikke - til at prioritere det nødvendige fokus på, hvordan vi skal tjene pengene, der skal finansiere den fælles velfærd. Derfor siger vi i Dansk Erhverv nu højt, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det er vores vision,” siger Morten Langager.

Han forklarer, hvorfor Dansk Erhverv i kampagnen markerer, ”at sammenhold er det stærkeste hold, en nation kan stille med”:

”Velfærdssamfundet og erhvervslivet er et kredsløb. Dets bedre vilkår vi giver virksomhederne for at skabe velstand, arbejdspladser og fremgang, jo bedre vilkår giver vi velfærdssamfundet. Vi ønsker et opgør med et dem og os-fortællingen om det offentlige og private. Vi vil, at Danmark bliver verdens bedste til offentlig-privat samarbejde. Det skader ikke vores velfærdssamfund, at vi styrker vores konkurrenceevne og investerer mere i forskning og danske styrkepositioner. Tværtimod. Det vil generere mere velstand og derfor muligheden for bedre velfærd,” siger Morten Langager.

Vi ønsker et opgør med et dem og os-fortællingen om det offentlige og private. Vi vil, at Danmark bliver verdens bedste til offentlig-privat samarbejde.

Kampagnen bliver aktiveret på tværs af medier de kommende måneder på TV 2 Play on demand, digitalt, på print og på sociale medier.

Læs også: Indlæg af Brian Mikkelsen: Hvor kommer velstanden, velfærden og sammenhængskraften fra?

Samfundsudfordringer kan vendes til muligheder
For at sparke debatten i gang om, hvad vi skal leve af i fremtiden, rækker Dansk Erhverv i kampagnen ”Brug handlekraften, Danmark” hånden ud til beslutningstagerne i Danmark.

Her fremhæver vi, at står overfor store samfundsudfordringer, der kræver tæt samarbejde og anerkendelse af hinandens styrker.

”Corona-krise og recession, klimakrise, global protektionisme, tech-konkurrence og et velfærdssamfund under demografisk pres kommer til at vende op og ned på verdensordenen og også på vilkårene for det danske samfund, som vi kender det. Det er tid til at handle – og det er afgørende, at vi samarbejder om at finde de rette og ikke mindst kloge løsninger. Ellers vil vi i fremtiden ikke have råd til de muligheder, vi som samfund ønsker at tilbyde hinanden,” siger Morten Langager.

Brug handlekraften, Danmark

Vi skal ikke erobre hele verden. Men vi skal handle nu, hvis vi skal sikre fremtidens velfærd og sammenhængskraft. Her kan du se og læse og mere om vores nye kampagne.

Kontakt