Presse og Nyheder

Convenience-bølgen er over os

Danskernes årlige gennemsnitlige forbrug på fastfood og takeaway er steget med ca. 25 pct.

Nyhed

10. Convenience-bølgen er over os

pdf

Download

Analyse nr. 10|2019 - 13. februar

Fra 2016 til 2017 er danskernes årlige gennemsnitlige forbrug på fastfood og takeaway øget fra 3.017 kr. til 3.778 kr. per husstand, svarende til en stigning på ca. 25. pct. Sætter vi det i forhold til antal husstande svarer det til, at der i 2016 blev brugt 8 mia. kr. på take away og fastfood, og 10,1 mia. kr. i 2017. En stigning på ca. 2 mia. kr.

Udvikling dækker efter formodentlig især over en voksende ”convenience-bølge”: takeaway mad bliver mere udbredt, og som supplement til de klassiske pizzaer, kebabs og hotdogs er der kommet mange nye tilbud til; sund mad, takeaway tilbud i supermarkeder og nogle typer kiosker, og flere online-madudbringningstjenester vinder frem i de store byer, med tilbud om levering af mad fra et bredt udvalg af restauranter.

Vores velstandsfremgang har de senere år åbnet for at man kan disponere flere midler på at få mad udefra enten som takeaway eller restaurantbesøg, flere personer lever alene og finder det mere oplagt at købe måltider ude i stedet for at kokkerere til sig selv, og vores arbejdsliv bliver i stigende grad mere fleksibelt tidsmæssigt. Disse forskydninger understøtter udviklingen, hvor efterspørgslen efter ”convenience” – mad, kaffe etc. hurtigt leveret eller ”on the go” osv. vinder større udbredelse.

Kontakt os

Handel

Henrik Hyltoft

Markedsdirektør
Medarbejderprofil

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.