; ;
Gemt

Coronakrise: Imens ordrerne forsvandt lærte eventbureau at gentænke sig selv

22. juli 2020

Mikael Rodkjær lever af at planlægge fester og events. Derfor betød coronakrisen, at han i tre måneder ikke kunne skrive én eneste faktura. Men med hjælp udefra begyndte han at se sin virksomhed med nye øjne og se nye muligheder.

Aflyst. Aflyst. Aflyst.

Det var ordet, der gik igen og igen for Rodkjær Event i dagene, ugerne og månederne efter, at statsminister Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned.

Som ejer af et evenbureau befandt Mikael Rodkjær sig pludselig i en situation, hvor firmafester og store begivenheder blev sat på standby, og behovet for sjove dekorationer forsvandt som dug for solen. 

”Vi tabte en mio. kr. om måneden på lønninger, husleje og andre udgifter,” fortæller Mikael Rodkjær, der specialiserer sig i at skabe rammerne for events, fester og fejringer med alt, hvad det indebærer; lige fra barer og røde løbere til romerske søjler og springvand. 

For at kunne overleve gik Rodkjær Event på en såkaldt arbejdsfordeling, hvor medarbejderne gik hjemme på dagpenge hver anden uge og arbejdede med fuld løn den anden uge. Ordningen fortsætter frem til uge 42.

”Vi behøvede ikke at fyre nogen, og vi kunne forberede de opgaver, vi havde i bogen. Alternativet havde været, at vi måtte lukke og slukke,” siger han.

Men opgaverne begyndte at forsvinde fra bogen, og der var ikke meget aktivitet tilbage på kontoret i Solbjerg udenfor Aarhus.

Mikael Rodkjær ville dog ikke bare se til, imens pengene fossede ud af kassen. Derfor snakkede han blandt andet med Startvækst Aarhus, hvorigennem han blev introduceret til projekt GenstartNU, hvor danske SMV’ere tilbydes gratis rådgivning fra erfarne danske konsulenthuse.

Igennem projektet blev han tilknyttet to forskellige konsulenter, der skulle rådgive ham om hans situation.

Hans spørgsmål til dem var ganske enkelt:

”Vi er gået helt i stå. Hvad skal vi gøre?”

Ifølge Mikael Rodkjær var rådgiverne i stand til at se hans virksomhed udefra. Han fik blandt andet det råd, at han skulle ”op på løvens ryg” – hvilket vil sige at hægte sig på dem, der med succes har vendt krisen og restriktionerne til en ny forretningsmulighed.

”Vi hoppede eksempelvis ret hurtigt med på drive in-scenen i Aarhus og fik omsætning den vej igennem,” fortæller han. Dermed fik medarbejderne igen noget at lave.

Big Ben og Eiffeltårnet skal i spil
Mikael Rodkjær oplevede generelt, at det var givende at få nye øjne på sin situation.

”Det er godt at få nogen udefra, der kan se din virksomhed med helt andre øjne Hvad er det egentlig, vi kan som virksomhed? Kan det bruges til nogle andre ting?” siger han.

Rodkjær Event fik også hjælp til at gentænke virksomhedens udlejning af dekorationer og er nu i gang med at udvikle et udlejningskatalog, så f.eks. selskabets 5 meter lange hval og store dekorationer af Big Ben og Eiffeltårnet kan bruges i nye sammenhænge og blive en yderligere indtægtskilde for virksomheden.

Nytænkningen kan blive nødvendig længe, da Mikael Rodkjær ikke forventer, at de store arrangementer kommer tilbage før maj 2021. Han er dog fortrøstningsfuld.

”Jeg er et positivt menneske, der tror på det bedste i mennesker og i verden. Men jeg er også realist, og jeg kan se, at tingene tager lang tid,” siger han og fortæller, at flere af hans kunder har spurgt, om de kan gemme hans tilbud til efter jul.

Derfor har han et håb og en opfordring; at de virksomheder, der ikke har været ramt af coronakrisen, vil vise solidaritet og hjælpe til med at holde hånden under de udfordrede erhverv som hans eget:

”Planlæg nogle fester og få nogle events i kalenderen. Det er vi mange, der har brug for, efter det her år,” siger han.

I mellemtiden bliver Rodkjær Event ved med at klø på.

Vi holder skruen i vandet, selvom der ikke er noget vand, vi kan sejle i. Hvis vi kommer igennem 2020, skal vi nok begyndte at tjene penge igen,” siger han.

Mikael Rodkjær.