Presse og Nyheder

Dansk Erhverv: Det skal være tilladt med politiske reklamer på TV

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv vil gøre op med forbuddet mod politiske reklamer på tv. Den nuværende lovgivning er forældet, mener Dansk Erhverv.

Nyhed

Da man i sin tid indførte forbuddet mod politiske reklamer i tv, var det i en tid, hvor det traditionelle tv-medie havde monopol på levende billeder og dermed havde særstatus i Danmark. Den tid er for længst forbi, mener Daniel Møller Jensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv:

”Den teknologiske udvikling har jo fuldkommen ændret mediebilledet og danskernes medievaner. Det betyder, at tv-mediet ikke længere har særstatus, og vi har i dag et hav af forskellige kommunikations- og medieplatforme. Derfor er præmissen for forbuddet mod politiske reklamer på tv væk. Nu har vi kun en ulogisk og skæv regulering, og det, mener vi, skal laves om”, siger Daniel Møller Jensen.

Opfordrer kulturministeren til handling
Det er fuldt ud lovligt for politiske partier og kandidater at markedsføre politiske budskaber på øvrige kommunikations- og medieplatforme, som f.eks. Facebook, YouTube og andre streamingtjenester. Flere partier har ytret ønske om at udvide forbuddet mod politiske reklamer til også at gælde streamingtjenester. Det advarer Daniel Møller Jensen kraftigt imod:

”Når det er lovligt at markedsføre politiske budskaber på alle andre platforme, så understreger det netop behovet for at gøre op med den skævhed, der er i reguleringen i dag. Vi skal sikre ligestilling mellem platformene. Og her giver det ikke mening at udvide forbuddet til også at gælde streamingtjenester. Som et demokratisk samfund er vi ikke tjent med, at danskerne skærmes fra politiske budskaber. Derfor opfordrer vi kulturministeren til at afholde sig fra at gå ned ad forbudsvejen, men i stedet fokusere på at fjerne den nuværende skæve regulering.”

Politiske tv-reklamer vil engagere danskerne
Udover at sikre ligestilling mellem de forskellige medie- og kommunikationsplatforme vil det også være med til at engagere danskerne i højere grad, hvis det bliver muligt at vise politiske tv-reklamer.

”Desværre ser vi jo stigende politikerlede, og vi har nok mere end nogensinde før brug for, at danskerne engagerer sig i den politiske debat. Det mener vi sådan set, at politiske tv-reklamer kan være med til. Ved at anvende tv-mediet til at markedsføre politiske budskaber kommer man ud til nogle målgrupper, som man måske ikke når ellers. Ligesom det giver mulighed for at lokale kandidater kan fremføre lokale mærkesager på eksempelvis regionale tv-stationer. Det mener vi sådan set vil være en styrkelse af demokratiet”, siger Daniel Møller Jensen.

 

Fakta
I Reklamebekendtgørelsen §14 står der, at der i tv ikke må vises reklamer for blandt politiske partier og bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger.

Kontakt os

Rådgivning & Videnservice

Daniel Møller Jensen

Politisk konsulent
Medarbejderprofil

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.