; ;
Gemt

Dansk virksomhed bag verdenskendt lejemorder slår til igen

15. marts 2021

IO Interactive har for næsen af internationale giganter sikret sig rettighederne til at føre James Bond ind i spilindustrien. Det er et kæmpe scoop, forklarer Hakan Abrak, adm. direktør i IO Interactive, der opfordrer private og offentlige investorer til at fokusere på spilindustrien, der buldrer frem: ”vi skal have skabt dansk økosystem.”

I en nydelig bygning på en attraktiv adresse i indre København sidder folkene bag en af verdens mest kendte lejemordere.

Det lyder måske dramatisk og lyssky, men det er faktisk historien om en dansk succesvirksomhed.

Bygningen huser nemlig det danske spilstudie IO Interactive, der især er kendt for spillet Hitman, som er et af de mest kendte og ikoniske computerspil i verden.

Hitman kom til verden for godt 20 år siden, og nu får han selskab af en endnu mere kendt hemmelig agent.

IO Interactive har nemlig sikret rettighederne til at føre Bond – James Bond – ind i spilindustrien og forhåbentligt millioner af værelser verden over.

”Jeg får stadig gåsehud, når jeg tænker på, da vi fik ja til at lave det. Det var en drengedrøm, der gik i opfyldelse. Det er kæmpestort, og vi får også mange mails og opkald fra konkurrenter, der siger wauw – tillykke, hvor er det vildt,” forklarer Hakan Abrak, adm. direktør i IO Interactive.

"Jeg får stadig gåsehud, når jeg tænker på, da vi fik ja til at lave det. Det var en drengedrøm, der gik i opfyldelse."

Mere end ”blot” et skydespil
Drengedrømmen blev opfyldt, da Broccoli-familien, som har kontrol over James Bond-franchisen, nikkede til Hakan Abrak og resten af IO Interactive. Familien havde efter sigende slet ikke planer om, at der skulle laves endnu et spil over den hemmelige agent, men de lod sig overbevise om, at IO Interactive kan løfte opgaven og skabe mere end ”blot” et skydespil.

”Vi var ganske ydmyge og havde slet ikke de store armbevægelser. I stedet gjorde vi meget ud af at vise dem, at vi har en kærlighed til agentuniverset og Bond. Vores track record med Hitman overbeviste dem om, at vi faktisk laver rollespil og sofistikerede universer fremfor skydespil, og det passer mere til det Bond-univers, som de gerne vil skabe,” forklarer Hakan Abrak.


Billede: Hakan Abrak

Den skandinaviske ydmyghed blev dog også krydret med lidt frækhed og tro på egne evner, da IO Interactive forklarede, at de ville kreere et helt nyt og originalt Bond-univers, som skal leve ved siden af film-Bond.

”De fleste ville nok have rådet os til at lade være med at foreslå det, og det gav da også lidt løftede øjenbryn, for det er jo nærmest generationsskabende at lave en Bond, men det lykkedes. Jeg tror faktisk, at det gjorde udslaget. Der var en fælles forståelse og kærlighed til Bond. Det gør også, at det er vores hjerteblod. Det er vores mesterværk, vi skal skabe.”

Ville elske flere konkurrenter
At udvikle et nyt Bond-univers sideløbende med andre store projekter er en kæmpe opgave, og det sætter fokus på et af de ømme punkter for IO Interactive – og mange andre videnstunge virksomheder: kampen for at skaffe kvalificeret arbejdskraft.

"Jeg ville ønske, at der var et Triple-A-studie i Århus og tre-fire stykker i København. Jeg ville elske flere konkurrenter. Det ville gøre os skarpere."

I 2019 åbnede virksomheden studie i Malmø, og i den nærmeste fremtid kommer der efter planen endnu et europæisk studie til, der kan hjælpe med at sikre adgang til flere medarbejdere – IO Interactive har i dag godt 200 medarbejdere og satser på at skulle hyre 50-60 nye medarbejdere alene i år. I 2024 forventer Hakan Abrak, at virksomheden har mere end 400 ansatte.

”Vi er det eneste Triple-A-studie (storbudget spilstudie, der laver større franchise-spil, red.) i Danmark, og det betyder, at vi mangler konkurrenter, der er med til at skabe et økosystem med talenter og arbejdskraft. Det betyder også, at det er sværere at lokke udenlandsk arbejdskraft til; trækker du din familie med til Danmark, hvis der kun er IO – hvad hvis det ikke går hos os? Derfor bliver vi nødt til at også at kigge meget mod udlandet,” forklarer direktøren og uddyber:

”Jeg ville ønske, at der var et Triple-A-studie i Århus og tre-fire stykker i København. Jeg ville elske flere konkurrenter. Det ville gøre os skarpere.”

Vi skal ikke have støtte. Vi skal have investorer
Hvordan får vi skabt det nødvendige økosystem af programmører, udviklere og andre specialiserede medarbejdere, som IO Interactive og fremtidens virksomheder har brug for?

Hakan Abrak har tidligere peget på den massive statsstøtte, som den danske filmindustri modtager, men i dag peger han i stedet mod Sverige.

”Jeg har været stor fan af støtte, støtte, støtte. Det skulle vi have – ligesom de får i Tyskland, Polen, UK, Canada osv. Men jeg tror faktisk ikke, at det er det, der gør det. Jeg tror, det handler om en forståelse og awareness hos investorerne i stedet. I Sverige får man eksempelvis ikke støtte, og de blomstrer alligevel – bare i Skåne-området er der godt 2000 spiludviklere til Triple-A-segmentet. I København er der ca. 150.”

Hvis vi skal have flere af de mindre studier til at blive i Danmark og vokse sig store, så handler det om at indse potentialet, skabe et godt investeringsmiljø og få investorerne med.

Hakan Abrak peger helt konkret på, at den manglende forståelse for spilindustriens potentiale og struktur hos de eksisterende danske investorer var medvirkende til, at IO Interactive var nødsaget til at se til udlandet for investering. Derfor mener Hakan Abrak, at der er behov for et vidensløft hos investorer i Danmark, så det ikke sker:

”Når jeg bliver kontaktet om mulige investorer, økonomiske investeringer, potentiel børsnotering eller køb, så er det oftest fra udlandet, endda Sverige, fordi de ved, hvor enormt potentialet er. Hvis vi skal have flere af de mindre studier til at blive i Danmark og vokse sig store, så handler det om at indse potentialet, skabe et godt investeringsmiljø og få investorerne med.”

Næste danske enhjørning
Hvis det lykkes med at skabe et James Bond-mesterværk, og egne originale IP’er, kan det hjælpe IO Interactive med at indfri de uhyre ambitiøse mål, som virksomheden har sat. Visionen er at være den ”mest attraktive spiludvikler i Europa inden 2024.” Andre studier, egne medarbejdere og gamerfællesskabet – altså spillere og anmeldere – skal mene det.   

”Og så har vi et mål om at lave et milliard-dollar-franchisespil. Altså et spil, der omsætter for en milliard dollars. Det er oppe i Spiderman og Star Wars kategorien, men det tror vi på, at vi kan nå inden 2024. Det vil også være en kæmpe glæde, at vi kan give tilbage til Danmark, og det kan forhåbentligt inspirere andre – også offentlige og private investorer til at hjælpe de mindre på vej.”

Og så har vi et mål om at lave et milliard-dollar-franchisespil. Altså et spil, der omsætter for en milliard dollars. Det er oppe i Spiderman og Star Wars kategorien, men det tror vi på, at vi kan nå inden 2024.

Målene er ambitiøse, men de er også realistiske, understreger Hakan Abrak og forklarer, at virksomhedens værdi er steget eksplosivt, siden de i 2017 købte sig fri af japanske Square Enix.

”Med Hitman 3 er vi selv både udvikler, distributør og udgiver. Det er helt unikt og indtil for få år siden helt utænkeligt. Man har altid været afhængig af de her store distributører, men fordi salget i stigende grad sker digitalt, kan vi selv klare det og selv lukke aftaler, og så kan vi faktisk finansiere udviklingen selv. Det er en kæmpe gamechanger, og det giver os en helt anden styrke. Vi skal stadig være effektive, men jeg ser ikke noget loft for os.”