; ;
Gemt

De første ansatte i startup-virksomheden er vigtige for den fremtidige vækst

Ansætter man de rette personer som de første i en startup-virksomhed, kan det få væsentlig betydning for den efterfølgende vækst. Analysen ser nærmere på, hvem iværksættervirksomhederne ansætter som de første.

Nyhed

9. De første ansatte i stratup-virksomheden er vigtige for den fremtidige vækst

pdf

Download

Analyse nr. 9|2019 - 13. februar

De første ansatte i startup-virksomheden er vigtige for den fremtidige vækst.
Ansætter man de rette personer som de første i en startup, kan det få væsentlig betydning for den efterfølgende vækst, eller mangel på samme, i virksomheden.

Der har længe været et stort fokus på iværksættere, der formår at skabe en stor succes og derved skabe vækst og arbejdspladser, eller udvikle nye tilbud og produkter som kunderne vil sætte stor pris på. Imidlertid har der været langt mindre opmærksomhed omkring hvem iværksætterne ansætter til at hjælpe sig med at opnå denne succes.

I langt de fleste startups udgør den eller de første ansatte en stor procentdel af de samlede ressourcer, og forskellen på at ansætte den eller de rigtige, som kan bidrage med nye kompetencer der hjælper virksomheden med at vokse eller konsolidere sig, og udvikle den rette kultur og organisatoriske procedurer, eller den eller de forkerte som ikke fungerer i stillingen og bremser virksomhedens udvikling, kan være afgørende for mange unge virksomheder. Nogle kan endda blive en slags ”løjtnanter” for iværksætteren, der hjælper med at få lagt den rette kurs for den nye virksomhed.

Ser vi på, hvem de første ansatte i startup-virksomheder er, kan vi for det første konstatere, at de er yngre end folk i beskæftigelse generelt set. Som vist i figur 1 er det eksempelvis 16 pct. som er mellem 20 og 24 år, mod kun ca. 8 pct. når man betragter samtlige beskæftigede, mens det omvendt kun er 4 pct. som er 60+, mod hver tiende blandt alle beskæftigede.