Gemt
Presse og Nyheder

Debat: Sådan bruger man miljømærker effektivt

01. oktober 2020

Mærkeordninger kan være effektive til at fremme grøn omstilling, men det skal give mening. En analyse viser, at hver tredje forbruger finder mærkerne forvirrende, mens blot hver femte melder, at de kan navigere blandt mærkerne, skriver Jakob Lamm Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv.


Der er i øjeblikket en ganske livlig debat om mærkeordninger. Det handler især om, hvornår mærkeordninger bidrager med mening og troværdig dokumentation.

En troværdig dokumentation baseret på en uafhængig vurdering og altså ikke foretaget af virksomheden selv. En vurdering som viser, at løsningen ligger i den grønne top sammenlignet med de gennemsnitlige løsninger på markedet.

Dette er centralt for at undgå vildledning og for at sikre en fortsat tillid til, at markedsføringen af mere miljø- og klimavenlige løsninger bidrager til et mere bæredygtigt forbrug.

Stort set alle interessenter er enige om, at troværdige og uafhængige mærkningsordninger er vigtige leverandører af dokumentation til virksomheder og det offentlige, når de skal dokumentere, at de indfrier for eksempel klimamålsætninger og verdensmål og bidrager effektfuld til en bæredygtig omstilling.

Transparent og uafhængig ordning
Debattens forskellige synspunkter skyldes helt enkelt en mangel på fælles forståelse. Når det gælder forståelsen af troværdighed, så har Forbrugerombudsmanden en udmærket vejledning.

Den går på, at en troværdig ordning er transparent, driver uafhængig certificering og kontrol, inddrager interessenterne og reviderer sin standard dynamisk. Så alle mærkeordninger, der opfylder disse principper kan kalde sig troværdige og brugbare som leverandører af dokumentation.

Det gode ved vejledningen er, at den fortolker på, hvordan man overholder markedsføringslovens regler angående vildledning, hvilket er afgørende centralt for brugen af mærkningsordninger. Vejledningen er blevet til med inddragelse af alle relevante interessenter, og har derfor markedernes og samfundets opbakning.

Hvad angår relevansen, er det afgørende, at der er brug for den på et marked, og om en ordning støtter en forbruger til at vælge mere bæredygtigt på en enkel måde.

Læs hele debatindlægget her: Dansk Erhverv: Sådan bruger man miljømærker effektivt.

Kontakt os

Handel

Jakob Lamm Zeuthen

Miljøpolitisk chef
Medarbejderprofil

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.