Gemt
Presse og Nyheder

Det offentlige holder ferie og sender det private på arbejde i sommervarmen

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at det offentlige i mange tilfælde glemmer, at det private også holder sommerferie. Kommuner og regioner laver udbud lige op til skolernes sommerferie og sætter i to ud af tre udbud en frist inde i skolernes sommerferie eller ugen efter. Det kan påvirke kvaliteten af de tilbud, de får, fordi nøglemedarbejdere kan holde ferie, eller virksomheder lader være med at byde på opgaven. Husk en rimelig frist, opfordrer Dansk Erhverv.

Nyhed

DANSK ERHVERV | OPS - 7. AUGUST 2018

Ferien er over de fleste i disse dage. Dog mest i det offentlige. For lige op til sommerferien nåede offentlige ordregivere at annoncere 187 udbud. Det er i sig selv ikke noget problem, så længe udbudsfristerne giver virksomhederne mulighed for at nå tilbage fra ferie og arbejde seriøst med udbuddet. Men i hele 67 pct. af tilfældene, svarende til 123 udbud, har det offentlige desværre sat fristen for tilbud i skolernes sommerferie (til og med uge 32) eller i første uge efter skolernes sommerferie (uge 33). Det er et problem, mener Dansk Erhverv.

De offentlige ordregivere glemmer desværre at tage hensyn til, at privatansatte også gerne vil holde ferie. Så når tilbudsfristerne for tilbud på et udbud ligger oveni ferien eller umiddelbart efter, kan det desværre påvirke kvaliteten af de tilbud, det offentlige modtager. Virksomheder kan for eksempel mangle bestemte nøglemedarbejdere, der gerne skal ind over tilbuddet, så de ikke får budt ind på opgaven.

Det er ærgerligt, for vi må ikke glemme, at det offentlige udbyder opgaver for at opnå den bedste ydelse for skattekronerne. Derfor er en god planlægning af udbud fra det offentlige med passende tilbudsfrister udenom sommerferien særdeles vigtigt for at skabe en sund konkurrence og opnå det bedst mulige resultat.

”Der kan selvfølgelig være tale om uforudsete hastesager. Men i mange tilfælde handler det om udbud som for eksempel snerydning og indkøb af IT-systemer, som man sagtens kan dreje udenom sommerferien, og det vil vi klart opfordre til, at man gør, så man kan få de bedste tilbud fra virksomhederne”, siger Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv.

Det er tid til at offentlige ordregivere stopper op og justerer i deres planlægning. Siden 2015 er det offentlige desværre kun blevet dårligere til at planlægge deres udbud, og det går ud over konkurrencen og i sidste ende bruges flere af danskernes skattekroner på offentlige projekter, som ikke løses på den mest hensigtsmæssige måde.

Analysen er udarbejdet med tal fra Udbudsvagten A/S

Kontakt os

Oplevelse & Velfærd

Morten Jung

Markedschef
Medarbejderprofil

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.