; ;
Gemt

E-handelsanalysen: Krisen kickstarter nye salgskanaler

29. april 2021

Knap halvdelen af forbrugerne har under coronakrisen prøvet at handle digitalt på en ny måde, og Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, vurderer, at nye salgskanaler som videoshopping og liveshopping er kommet for at blive 

Hent E-handelsanalysen for marts nederst på siden - det kræver log-in

Det er ikke hver dag, at en mindre butik fra Holstebro får Børsens chefredaktør til at spærre øjnene op 

Det skete dog en kold fredag aften under coronakrisen. Her ”besøgte” chefredaktør Niels Lunde nemlig tøjbutikken Degn Topshop, der havde 1200 kunder med til en omgang liveshopping via Facebook. Det gjorde de tre gange om ugen under den første lockdown, fortalte Marianne Degn til Børsen. 

Vi har jo lukket butikken på grund af corona, og så ville vi prøve noget nyt. Vi var meget spændte første gang, men meget hurtigt begyndte der at være mange, der kiggede med. Og de er med fra hele landet.” 

Forbrugerne vil gerne prøve nyt
Selvom chefredaktøren – med rette – spærrede øjnene op, så er Degn Topshop ikke ene om at prøve nye sagskanaler af under krisen. 

Se eller gense vores webinar-interview med Degn Topshop, der fortæller, hvordan de kom i gang med liveshopping 

”Det har virkelig været inspirerende og opløftende at se, hvordan allerede digitale butikker har kaster sig over de nye mulighedermen jeg glæder mig også over, at mange butikker, der har kørt traditionelt fysisk salg, har kastet sig over eksempelvis click & collect og salg via sociale medier. Mange har på fornem vis genopfundet sig selv, og heldigvis tager kunderne godt imod det,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, og henviser til E-handelsanalysen marts, der viser, at knap halvdelen af forbrugerne har prøvet at handle på en ny måde ved hjælp af digitale redskaber under krisen. 

Den spæde start
E-handelsdirektøren forventer, at butikkerne, der ikke tidligere har solgt via nettet, har fået mod på mere, og at især liveshopping og videoshopping vil blive endnu større i fremtiden. 

”Vi er stadig i den spæde start, og selvom nogle er langt fremme med studier og jeg-skal-komme-efter-dig, så kører mange jo bare på med en iPhone og Facebook. Det viser, at man får rigtig meget igen uden at sprænge ressourcesparekassen fuldstændig, så jeg er helt overbevist om, at det vil vokse yderligere, når krisen er ovre.” 

Alle befolkningsgrupper er med
Det er – ikke overraskende – især de yngre forbrugere, der har prøvet de nye salgskanaler afHalvdelen af de unge har bestilt og hentet en vare i en butik, der ikke før coronakrisen tilbød dette, mens hver fjerde ung har deltaget i en omgang liveshopping. 

Men de ældre har heldigvis også taget de nye muligheder til sig – f.eks. har mere end hver fjerde pensionist (27%) bestilt online og afhentet i butikken. Det viser, at ligegyldig hvem din kundegruppe er, så er det værd at overveje de nye muligheder, siger Niels Ralund.

  

Planterne og maden bliver hentet - tøjet tjekkes på Facebook 
Når forbrugerne live- eller videoshopper, er de oftest på jagt efter tøj, sko og accessories, mens de køber bolig- og haveprodukter ved online bestilling og selvhent. Her er restauranterne dog også godt med. 

 

Det er nok en coronaudgave af nød lærer nøgen kvinde at spinde, men jeg vurderer, at mange vil fortsætte af samme spor, når krisen er ovre,” slutter Niels Ralund.

Du kan logge ind og hente hele E-handelsanalysen for marts, hvor du kan dykke ned i dansk e-handel.

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent