{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Forbrugerombudsmanden har skærpet fokus på spam, der sendes via affiliate-netværk. Alle, som har medvirket til udsendelse af spammails, vil ifølge Forbrugerombudsmanden blive inddraget i sagerne.
DANSK ERHVERV | HANDEL - 21. MAJ 2019
Hvad er affiliate-netværk?
Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring.
Typisk foregår det ved, at en virksomhed (annoncør) indgår en aftale med et bureau, om at markedsføre annoncørens virksomhed eller dens produkter. Bureauet anvender et såkaldt affiliate-netværk. Det kan fx være en mailkampagne, som annoncøren gerne vil have sendt ud via affiliate-netværket. Parterne aftaler typisk, at annoncøren betaler affiliate-netværket, når netværket skaffer de ønskede resultater, fx antal solgte produkter i kampagnen eller antal klik på et link i en kampagnemail.
Affiliate-netværket videreformidler herefter annoncørens bestilling til deres affiliate-partnere. En affiliate-partner kan fx være en indehaver af et domæne, der kan bruges til at sende mails ud eller et leadbureau, der står for at indhente de samtykker, der skal bruges til at sende maikampagnerne ud. Affiliate-partnerne aflønnes typisk efter deres resultater, fx en pris pr. klik de genererer til kampagnen, en pris pr. lead (samtykke) de skaffer mv.
Der kan således være mange aktører involveret, når en annoncør sender markedsføring ud via et affiliate-netværk.
Sager afsluttet i 2018 og 2019 vedrørende udsendelse via affiliate-netværks
Forbrugerombudsmanden afsluttede i 2018 og 2019 en række sager, hvor virksomheder havde sendt mails ud via såkaldte affiliate-netværk til forbrugere uden forbrugernes samtykke.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne virksomhederne ikke godtgøre, at forbrugerne havde givet samtykke til at modtage mails med markedsføring fra virksomhederne. Derfor var der tale om spam.
Forbrugerombudsmanden gjorde opmærksom på, at både de virksomheder, hvis produkter der markedsføres i mails sendt ud via affiliate-netværk (annoncøren), og alle aktørerne i et affiliate-netværk, kan gøres ansvarlige, hvis der sendes markedsføring til modtagere, der ikke har givet samtykke til at modtage markedsføring.