; ;
Gemt

Hoteldirektør: Lønkompensation har reddet os fra massefyringer

18. juni 2020

29. august er det slut med at få kompensation for hjemsendte medarbejdere, og det kan give stribevis af fyringer, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. Hoteldirektør fortæller, at ordningen har reddet en massiv del af hans medarbejderes ansættelser.

 

For Clarion Hotel Copenhagen Airport har muligheden for lønkompensation været en vigtig faktor for at undgå fyringer under coronakrisen. Ifølge hoteldirektør Jesper Olesen er der ingen tvivl om, at havde det ikke været for lønkompensationsordningen, havde billedet været langt mere dystert for hotellets ansatte.

”Vi har mistet 95 procent af vores omsætning, så hvis ikke vi kunne sende medarbejderne hjem, havde vi sandsynligvis måtte opsige 95 procent af vores ansatte,” siger han og fortæller, at ca. 100 ansatte på hotellet er sendt hjem med lønkompensation.

Lufthavnshotellet Clarion og Jesper Olesen er langt fra alene om at have undgået fyringer takket være muligheden for hjemsendelse. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv har ordningen været med til at holde hånden under mange jobs i Danmark.

Læs analysen fra Dansk Erhverv her: Lønkompensationens ophør vil resultere i fyringer.

Her angiver 70 procent af de virksomheder, der har søgt og fået kompenseret de ansattes løn, at de af samme grund har undgået at opsige medarbejdere.

Det er bekymrende
Undersøgelsen viser dog også, at billedet hurtigt kan ændre sig, når ordningen udløber 29. august. Her frygter hver anden virksomhed, der har undgået at opsige medarbejdere, fordi de har fået støtte, at de bliver nødt til at fyre.

På Clarion Hotel håber Jesper Olesen ikke, at det kommer så vidt. Kæden åbner et nyt hotel i København 15. september, og det giver ham muligheden for at fordele sin stab på to arbejdspladser.

”Jeg kan ikke garantere, at der er plads til alle, men jeg håber, vi kan undgå fyringer,” siger han.

Udover de 50 procent af virksomhederne, der har undgået opsigelser af medarbejdere takket være lønkompensation, angiver 23 procent, at de endnu ikke er i stand til at svare på, om de kan undgå fyringer efter 29. august.

For Jesper Olesen er usikkerheden også stadig en stor del af hverdagen, og han forventer, at der går lang tid, før tingene normaliseres. Som lufthavnshotel er Clarion Hotel Copenhagen Airport dybt afhængige af både udenlandske turister men også af danske erhvervsrejsende.

”Det hele er meget usikkert. Det tror jeg, vi alle sammen føler,” siger han og fortæller, at han har haft mange søvnløse nætter, siden coronakrisen i startede.

I Dansk Erhverv hæfter adm. direktør Brian Mikkelsen sig ved, at mange virksomheder kommer til at mærke effekten, når lønkompensationsordningen udløber.

”Det er bekymrende, når så mange af vores medlemmer forventer at blive påvirket. Lønkompensationen skal stoppe ved udgangen af august, det er Dansk Erhverv enig i, men dem, der er tvangslukket, skal selvfølgelig fortsat have hjælp. Det handler også om, at der skal åbnes op for turister og så videre,” siger Brian Mikkelsen.

 Jesper Olesen er enig i, at der er brug for tiltag og handling på bl.a. turismeområdet.

”Vi mangler reelt at se, hvad der kommer til at ske. Vi har fået stillet til udsigt, at der sker noget, men vi har brug for noget konkret,” siger han.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil