; ;
Gemt

In-house eller outsource – hvilken logistik- og lagerløsning vælger netbutikkerne?

12. januar 2021

Flere og flere netbutikker vælger at have deres lager- og fulfillmentløsning 100 % in house. De primære årsager til at holde det hjemme er pris og forsigtighed.

At oursurce eller beholde hjemme, det er et af de store logistikspørgsmål, som netbutikkerne stiller sig selv.
Ifølge Logistikanalysen 2020 vælger flere og flere netbutikker at beholde deres lager og fulfilment 100 % in-house.

Syv ud af 10 netbutikker kører helt selv deres lager, hvilket er en stigning på 6 procentpoint fra 2019, mens 14 % vælger at outsource det hele - den samme andel som i 2019.

Analysen viser også, at netbutikkerne i stigende grad har én samlet løsning; enten 100 % ude eller 100 % hjemme. Delløsningerne bliver altså valgt fra.


I den forbindelse er det værd at bemærke, at dem, der er mest tilfredse med deres logistikløsning, ofte har valgt én løsning 100 %.

Generelt er netbutikkerne tilfredse med deres løsning. 35 % er meget tilfredse, mens 44 % er tilfredse. 8 % er dog utilfredse. Det er en stigning fra de 4 % utilfredse i 2019.

Mange tør ikke outsource
Den primære årsag til, at netbutikkerne vælger at have deres lagerløsning in-house er, at de ikke tør andet. De anser arbejdet for så vigtigt, at de ikke vil outsource det. Det svarer 36 % af virksomhederne, men det er høj grad en årsag, der deler vandene: Det er den primære årsag for 43 % af de store, mens det blot er gældende for 6 % af de små.


Knap hver tredje vurderer, at det er billigere at drive selv fremfor at outsource – igen er det de store, der fører an.


Robotterne er her
Det er en stor investering at automatisere et lager med robotter, og det afspejler sig også i, hvem der allerede har robotter på lageret eller forventer at få det. Hver fjerde store virksomhed har helt eller delvist automatiseret lageret, mens ingen mellem- eller mindre virksomheder har det. Til gengæld forventer knap hver fjerde af de mellemstore virksomheder at automatisere lageret i løbet af de næste tre år.

Log ind og hent hele analysen om netbutikkernes logistiklæsninger og udfordringer.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent