; ;
Gemt

Iværksætterinterview: Corona-nedetid blev brugt til at finde investorer

07. juli 2020

For designvirksomheden KOLEKTO var coronakrisen et nervepirrende, men tiltrængt pusterum, som åbnede op for at gentænke strategi, designe nye produktlinjer og udvide ejerkredsen med nye investorer.

 

KOLEKTO betyder 'samling' på kunstsproget esperanto.

KOLEKTO er en dansk virksomhed, som producerer trælegetøj og designobjekter til både børn og voksne. Virksomheden er stiftet af to driftige kvinder, grafisk designer Rikke Nogel og arkitekt Eva Wandel, i 2018 som en virksomhed, der designede kvalitetstrælegetøj. Siden er det gået stærkt med andre og nye produkter, der også henvender sig til voksne samt forbrugere med sans for design og godt håndværk.

”Vi har altid været kreative. Derfor købte vi nogle save og pudsemaskiner og lavede ting for sjov. Der var et stort vindue ud mod gaden, og folk, der kom forbi, var vilde med det og ville høre, om de kunne købe det. Vi kunne mærke, at reaktionen på det, vi lavede, var meget positiv. Så vi solgte vores gamle virksomhed og startede KOLEKTO.”

Noget af det, som virksomheden især slår sig op på, er at være både bæredygtigt og dansk. Det sætter dog nogle store krav til økonomien:

”Vi vil producere det i Danmark og af bæredygtige materialer. Allerede dér ligger der ret mange udgifter,” fortæller Rikke og fortsætter: ”Det handler om at finde lejet mellem tid og pris. Man skal lime, pudse og farve. Der er mange step til et færdigt produkt. Nogle af æskerne tager for lang tid og koster for meget. Så må man tænke dem om.”

Ligeledes er der ikke råd til et stort lager. Virksomheden producerer løbende til salgsudstillingen, og henter ekstra bemanding ind ved behov: ”Vi har ikke et stort varelager og producerer så vidt muligt til direkte salg. Vi har kørt meget ad hoc, og det har gjort, at prisen er holdt nede. Derudover er vi fleksible og hyrer folk ind i travle perioder.”

Coronakrisen gav tid til fordybelse
Coronakrisen har ramt hele verden. Det har KOLEKTO også kunnet mærke på omsætningen. Der var simpelthen mindre efterspørgsel og derved mindre behov for tid ved slibemaskinen på værkstedet. Eva og Rikke insisterede på at holde ved, selvom det så sort ud, og prøvede i stedet at se muligheder:

”Når vi designer, så sker det imellem, at vi pakker, distribuerer, producerer og alt, hvad der nu er, når man er iværksætter og laver alting selv. Så på den måde var det egentlig meget befriende at have de måneder, hvor omsætningen gik ned,” siger Rikke og fortsætter: ”Alle har den lange liste af ting, de gerne vil, men aldrig når. Det kunne vi nu. Derfor kunne vi få taget nye billeder, opdatere hjemmesiden, designe nye produkter og tænke en strategi for virksomheden.”

Pandaen er et produkt af tænketiden under COVID-19.

Udvidelse af ejerskabet
Tiden blev blandt andet brugt på at finde ud af, hvordan virksomheden kunne rykke videre til næste niveau. Derfor iværksatte de en proces med det formål at få nogle investorer ind i virksomheden: ”Vi var nået til et sted, hvor vi vidste, at vi ikke selv kunne komme videre. Vi havde lavet alt selv og nået hertil, hvor vi ville. Der skulle professionel rådgivning ind over, og det havde vi råd til. Så det var udgangspunktet. Vi ville gerne have nogen ind, som havde erfaring med hele den kommercielle og økonomiske del, som vi manglede.”

Corona satte også skub i jagten på investorer: ”Hvis vi ikke havde fået investorer ind, var vi bange for, om vi overhovedet havde en virksomhed på den anden side. Vi har slet ikke likviditet til at have minimumsomsætning i tre måneder.”

Coronakrisen resulterede derfor i, at Rikke og Eva nu har lukket andre ind i ejerkredsen. Det kom blandt andet af en erkendelse af, at hvis virksomheden skulle løftes videre til et helt andet niveau end det, de selv havde kunnet indtil nu, skulle der flere folk ind omkring bordet for at styrke virksomheden. Formålet med disse investorer var at få professionaliseret virksomheden og bragt den frem i forbrugernes bevidsthed, både i Danmark og internationalt.

De to investorer, som valget faldt på, var de erfarne erhvervsfolk Henrik Busch og Ulla Iversen. Her ses alle fire ejere på behørig corona-afstand. Fra venstre: Rikke, Henrik, Eva og Ulla.

”Vi vidste fra starten, at vi ville have kloge penge ind. I starten mødtes vi flere gange om ugen for at finde ud af, hvad vi kunne sammen, inden vi satte underskriften.

Der var nemlig mange overvejelser, som de to iværksættere skulle igennem, før de tog det endelige skridt og etablerede et udvidet ejerskab af deres virksomhed.

Vi var meget bange for, at andre nu skulle ind over. Vi har bestemt alting selv i så mange år, og nu skal vi stå til ansvar for andre og bliver holdt op på det, vi aftaler, siger Eva og fortsætter: ”Vores største bekymring var ikke at give nogle procenter videre, for vi vidste godt, at det blev mere værd ved at give det væk. Men mere på det mentale plan. Nu er du ikke herre i eget hus, nu har andre en mening, der skal tages hensyn til.”

Som så mange andre iværksættere, er det for Rikke og Eva ikke bare et job. Det er en livsstil og et altomfavnende projekt:

”At lukke mennesker, som man overhovedet ikke kender, ind i sit hjertebarn er stort. Det er en kæmpe stor del af dit liv. Det er jo ikke bare et arbejde. Det er ens fremtid, børnenes skolepenge, lånet i huset. Det skal bare lykkes.”

Og det lykkedes også til sidst, hvor de begge konkluderer, at det har været en kæmpe lettelse for hele virksomheden at få flere øjne og mere perspektiv på:

”Vi er meget intuitive, og det har det været meget godt for firmaet og økonomien, at nogen siger, at nu holder vi fast i en plan og gør det færdigt. At man holdes til ansvar overfor andre.”

Rikke og Eva fremhæver, at de bedste ting ved at få flere med om bord har været at få dækket manglende kompetencer, indspark af ny energi, bedre styring samt nye friske øjne til både at være kritisk og være en inspiration.

”Ulla og Henrik er begge erfarne bestyrelses- og forretningsfolk med et indgående kendskab til detail- og designbranchen. De er to meget forskellige personligheder, der hver især har de kompetencer og den faglighed, som vi tror, der skal til for, at vores ambitioner og drømme for KOLEKTO kan opnås.”

KOLEKTO er nu i gang med at afsøge mulighederne før større produktionslokaler i København, et eksporteventyr mod Storbritannien samt et ryk fra primærsalg i butik til primærsalg på webshoppen.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Carl Andersen

Politisk konsulent for familieejede virksomheder